Wat betekent de dualistische voorstelling van goed en kwaad?

een jaar geleden
in: Filosofie
1.9K
erotisi
een jaar geleden
Dat je iets goed of kwaad ziet zonder nuance
goedejongen
een jaar geleden
Met Goed en kwaad bedoelt men vaak: Juist en fout. Echter is dit een simpele en oppervlakkige betekenis. Het klopt dat Juist en fout vaak een goede vertaling van goed en kwaad is, maar als je dieper graaft betekend het veel meer.
Goed wordt beschouwd als goed. Kwaad wordt beschouwd als slecht. Echter kan goed indirect slecht doen, en kwaad kan indirect goed doen. Bijvoorbeeld ontwikkeling van technologie wat goed is, kan kwaad doen en oorlogen die we nu achterwegen hebben gelaten wat toen slecht was kunnen nu goed doen. Goed en kwaad is een extreem groot controversiële waarheid dat het voor een ieder en alles wat bestaat anders is. Wat voor de barman goed is, is voor de alcoholist slecht. Wat voor de mensen goed is, is voor de natuur soms slecht. Het is goed dat kwaad bestaat, anders zou goed niet goed kunnen zijn. Het is spijtig dat goed bestaat, omdat het kwaad daardoor ook moet bestaat. Goed is de winnaar. Kwaad is niet de verliezer, maar neemt de 2e plaats.
LeonardN
een jaar geleden
@goedejongen Wat jij nu uitlegt lijkt juist het tegenovergestelde van de dualistische voorstelling van goed en kwaad.

Antwoorden (1)

Dualistisch betekent óf het één, óf het ander. Twee polen, en niets ertussen. Dus er is geen grijsnuance - iets is goed óf kwaad. Terwijl er meestal een grijs gebied zal zijn, of vanuit een ander perspectief kan iets wat goed leek, nu juist (voor een ander) kwaad zijn.
een jaar geleden