Waarom zijn we de enigste wezens met een zelfbewustzijn op deze planeet,en waarom heben we het zelfbewustzijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Filosofie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Definiëer zelfbewustzijn, en verklaar even hoe je tot de conclusie bent gekomen dat wij de enige zijn die hieraan voldoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt niet dat wij de enigen zouden zijn die zelfbewustzijn hebben. Nou ja, ik in ieder geval wel.... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik bedoel echt het gebruik maken van je hersens,niet het doen van de impulsen van je hersen..constand bewust zijn wat er in je omgaat,het diepen kennen van je zelf,dingen over denken,ik denk niet dat een aap bij zich zelf denkt nou wat zou ik vandaag eens even gaan doen ,hoe zorg ik dat ik in evenwicht blijf geestelijk,of dat ie zich bewust van is wat ie gister fout heeft gedaan en vandaag even anders gaat doen,nee dat denkt ie niet een aap doet het gewoon omdat het op een herinnering is gebaseerd,en verder niet er van bewust is ...geen stille momenten in zich zelf kent van overdenkingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de taal van de ander niet kent, kan je niet weten wat er in zich omgaat. Je moet breder denken dan je menselijke zelf. Het leven is zoveel breder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is "enige"

Het beste antwoord

Ik DENK niet dat wij de enigste zijn met een zelfbewustzijn. dat dieren dat ook hebben, maar dan op een andere manier misschien?
't zal er ook wel liggen dat wij een cultuur volgen, & dat zun dat niet doen. & gewoon instinctief zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen zijn niet de enige wezens met zelfbewustzijn. Er zijn van verschillende soorten aangetoond dat ze zelfbewust zijn. Dat doen onderzoekers door op het voorhoofd een dier (bijvoorbeeld een chimpanzee) een rode stip te plakken. Zet zo'n dier in de buurt van een spiegel en kijkt hoe die reageert. Het zelfbewuste dier zal niet met zijn spiegelbeeld omgaan alsof het een andere dier is, maar zijn eigen voorhoofd aanraken om te kijken wat dat voor rare punt is.

Zo is er op vergelijkbare manier aangetoond dat dolfijnen, verschillende soorten mensapen, en olifanten toch een soort zelfbewustzijn hebben.

Er rest natuurlijk de vraag in hoeverre dit aanwezig is. Is het alleen soms dat ze zelfbewust zijn? Of alleen in bepaalde individuen? Genoeg studiemateriaal in ieder geval.

Over het waarom van zelfbewustzijn: Het bood kennelijk onze voorouders voordeel om steeds groter en complexere breinen te ontwikkelen. Op die manier konden we door sluwheid toch grotere en sterkere prooi het hoofd bieden. Door sociale interactie ontstond natuurlijk een zelfbeeld. In een groep heb je anderen en jijzelf. Deze onderscheiding is vrij fundamenteel voor het bepalen van welke handelingen jij als intelligente wezen moet verrichten om de eigen overleving te bewerkstelligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb gisteren de documentaire over het afslachten van dolfijnen in Japan gezien en heb er een halve nacht niet van geslapen. Je zag in de documentaire wat een enorm intelligente dieren het zijn, maar tegen achterlijken helaas niets kunnen beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij mogen als soort blij zijn dat er niet tegelijk met ons een fysiek sterkere soort met intelligente zelfbewustzijn was ontwikkeld. Wat betreft Japanners en het afslachten van zeezoogdieren: barbaarse praktijken...
wij zijn helemaal niet de enige soort met zelfbewustzijn