Had Peleus en Thetis Eris niet beter kunnen uitnodigen?

De godin Eris werd niet uitgenodigd op dit 'partijtje', de andere goden wel. Uit wraak gooide ze een appel tussen de goden met daarop: voor de mooiste.

Het Parisoordeel en de Trojaanse Oorlog zijn daarvan de consequentie.

Mijn vraag: hadden de goden (en vooral een Athena, die toch de wijsheid in pacht zou moeten hebben) dit niet kunnen voorzien? Was links laten liggen niet beter geweest?

Ik zeg niet dat ik het verhaal niet mooi vind. Sterker nog, het is een prachtverhaal uit de Griekse mythologie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie

Het beste antwoord

Het verhaal is niet een verhaal op zich. Het is de verklaring van waarom er verdeeldheid heerst in de wereld.
Aan het verhaal kun je zien dat het door mensen bedacht is.
Waren het echt goden en was het zo dat Athena inderdaad zo wijs was, dan was er geen probleem geweest.

Toegevoegd op 27-05-2009 18:43:29
En om nog antwoord te geven op je vraag: Ja, natuurlijk hadden ze Eris beter kunnen uitnodigen, maar omdat deze goden menselijke eigenschappen hebben, is het zo gegaan.
Misschien is het ook wel voor een deel een les om over dingen die je doet wat langer na te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eigenlijk kan je natuurlijk geen vragen stellen over mythe, sowieso niet over gebeurtenissen. maar toch wel leuk :)..

Persoonlijk denk ik dat het er toch wel van gekomen was, die oorlog. Eris is natuurlijk de godin van de twist en er zal dus altijd twist zijn, ongeacht of ze is uitgenodigt op een feestje of niet.
Helena was de mooiste vrouw van de wereld, en dan wek je natuurlijk vanzelf afgunst. (en dus was er altijd wel iemand geweest die haar dan had geroofd ipv Paris)

Desalniettemin ben ik wel tevreden over hoe het verhaal nu gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, ja misschien wel. Alleen met je Athena-argument ben ik het niet eens. Apollo was toch de god die de voorspelkunst in z'n portefeuille had? Wijsheid is geen synoniem voor toekomstkijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is of het wel echt mogelijk was om Eris links te laten liggen. Het was immers de godin van de tweedracht! Ze was toch ook niet uitgenodigd! Zeer waarschijnlijk hebben de goden het voorval niet voorzien en Athena kon ook niet altijd de wijsheid in pacht hebben....
Ja een goeie vraag en niet geheel te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De goden hadden in mijn ogen niet zoveel te doen. Dus ze kibbelden maar wat af, als ze zich verveelden gingen ze weddenschappen afsluiten of vrouwen verleiden (Zeus vooral) en daar waren heel veel mensen de dupe van. Dit zullen ze dus waarschijnlijk ook wel weer als een soort spelletje gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Peleus en Thetis Eris hadden uitgenodigd dan had dit geweldige epos nooit bestaan en had Homeros het nooit opgeschreven. Ik ben blij dat Eris de bruiloft verstoort heeft dus ondanks dat het zielig is voor Eris zou ik haar de volgende keer ook niet uitnodigen