Hoe verklaarde Descartes de pijnappelklier bij dieren?

Descartes zegt dat onze ziel zich bevindt in de pijnappelklier, maar daarnaast zegt hij ook dat dieren geen ziel hebben en enkel bewegende dingen zijn.
Hoe verklaart Descartes dan dat dieren een pijnappelklier hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1.5K

Het beste antwoord

Descartes zag de pijnappelklier eerder als verbindingspunt tussen lichaam en ziel dan als locatie waar de ziel zich fysiek zou bevinden. Bij dieren hoeft de aanwezigheid van een pijnappelklier binnen die visie niets te betekenen: er is dan simpelweg niets om te verbinden met het lichaam.

Overigens: Descartes liet een mooi staatje redeneerkunst zien, maar niet meer dan dat. Vergeet niet dat Descartes niet écht vanuit het niets begon te redeneren met zijn cogito ergo sum. Hij had het duidelijke doel voor ogen om het bestaan van god te beredeneren, en redeneerde daar dan ook bewust naartoe. Wellicht uitgebreider en vernuftiger dan sommige eerdere godsbewijzen, maar niet minder begonnen vanuit een vooronderstelling.

Bij dat bestaan van god komen direct ook weer religieuze opvattingen om de hoek kijken. Zoals dat de mens een onsterfelijke ziel heeft (en er dus een link tussen die ziel en de materiële wereld moest worden gevonden) en dieren niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

tsja, in je maag hoeven ook geen m&m's te zitten simpelweg omdat je een maag hebt. hij heeft het over de locatie niet de inhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk! +
Descartes had het meestal bij het verkeerde eind, afgezien dan van zijn wiskundig werk. Zijn verdienste is vooral zijn bijdrage aan de emancipatie van het denken, het zich losmaken van de begrenzingen van de leer van de kerk.