Dat is iemand met een (uiteraard) geniaal brein, die in zijn denkbeelden zo ver vooruit is, dat hij (nog) niet door de mensheid wordt begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hoogbegaafdheid, talent, genie, het zijn drie begrippen, die nogal door elkaar gebruikt worden.

Van het genie wordt wel eens gezegd dat het een soort krankzinnigheid is. En inderdaad talloze door het publiek vereerde genieën waren psychopaten, schizofrenen en andere mentaal abnormalen.
De roem van het genie wordt dikwijls juist bevorderd door de vreemde, verbazingwekkende sfeer die het genie omringt en die veelal verwekt wordt door de ziekelijke tendensen in zijn psyche. Vooral in de kunst zijn deze "genieën" talrijk.
De schilder Van Gogh, de dichter Hölderlin, de componist Schumann zijn duidelijke voorbeelden uit het verleden.

Een recenter voorbeeld:
Paul Gascoigne was rond 1990 één van de beste voetballers op de Engelse velden, maa hij deed wel heel raar.....
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=135492
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo, de min is van mij. Dat een 'genie omringd zou worden door een verbazingwekkende sfeer die veroorzaakt zou worden door ziekelijke tendensen' gaat er bij mij niet in!
Ik voel me vaak onbegrepen ja, maar of ik een genie ben dat moeten anderen bepalen.
Het kan zijn dat je zo slim bent dat anderen je niet begrijpen of dat je iets beweert wat op dat moment
nog niet begrepen wordt, maar veel later pas ontdekt wordt. Neem Jules Verne die in de 19e eeuw al een ontwerp had gemaakt voor een landing op de maan.
12 jaar geleden
EEn onbegrepen genie is iemand die een denkwereld heeft die geen aansluiting vindt bij andere mensen waaronder andere genieen mensen met een PIQ van > 140 (alhoewel ook andere normen in omloop zijn) worden als geniaal beschouwd.
Zo bestaat er een man die een IQ van 200 heeft en nochthans in staat is om met "normale"mensen te communiceren.
Zo was de aimabele Einstein (IQ 225) een hartelijk en toegankelijk mens maar was de wijze waarop hij zijn stellingen onderbouwde (door puur denkwerk) zo ver weg van de natuur- en wiskunde dat hij slechts door enkelen begrepen werd in zijn stellingen aangaande de relativiteit.
Dat is nu anders, toch is zijn denkwerk (en daar bedoel ik niet de formule E=MC^2) betreffende de invloed van zwaartekracht op tijd zo knap dat het mogelijk nu nog niet ontdekt was als hij er rond 1909 niet mee gekomen was.
Hij was zijn tijd dus zowat een eeuw (!) vooruit.
Hij werd in zijn denken niet begrepen , maar hij kon ook de moeilijke materie niet inzichtelijk maken met de stand van kennis en inzicht die men toen had.

Een karikatuur van het omgekeerde komt voor in de serie de Big Bangtheorie, waar ik vaak smakelijk om kan lachen, Daar zie je een genie die de omgeving zelf niet begrijpt en daardoor uitglijders maakt met name tegenover zijn buurvrouw, die best wel sociaal slim is maar geen studiebol is.

Toch veegt ze hem de mantel uit door feiten te noemen die
razend slim zijn maar die door S.C. niet eens begrepen worden.

het kan verkeren zei Bredero eens.