Is spiritualiteit binnen de filosofie bekend als metafysica?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosofisch_vakgebied#Metafysica
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Het beste antwoord

Het heeft wel snijvlakken alleen je kan niet zeggen dat het een hetzelfde is. Het zoekt beide antwoorden op grote vragen in het leven in een hogere macht of iets dat zich buiten onze zintuigen onttrekt alleen het gaat uit van een ander gezichtspunt. Spiritualiteit heeft vooral te maken me je eigen gevoel. Je hebt van binnen een bepaald gevoel dat er iets hogers is, dit sluit aan bij je religie en je handeld volgens de regels van de religie.
Metafysica vertrekt helemaal niet vanuit een gevoel. De metafysica is het gedeelte van de filosofie die zich bezighoudt met de dingen die boven(Meta) onze natuur(Fysica) staan. Bij de filosofie vertrek je nooit vanuit een gevoel en als je zegt er is een hogere macht omdat ik dit voel wordt je over het algemeen uitgelachen door je collega's. Metafysica is berust op puur en alleen de redenatie. Ik zal een voorbeeld geven van een metafysische redenatie. Dit is het bekende godsbewijs van Anselmus. God is het grootst mogelijk denkbare. Dit bestaat of alleen in de geest of ook in het echt. Als het alleen in de geest bestaat kan je, je voorstellen dat het ook in het echt bestaat. Daarom is het niet het grootst mogelijk denkbare en bestaat het dus ook in het echt. Terwijl spirituele uitspraken meer zijn ik voel dat god mij help geeft in mijn leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spiritualiteit gaat veel meer uit van de mens zelf; de persoonlijke innerlijke ervaring. Het is niet beschouwend zoals de metafysica. Hoe de filosofie daar over denkt weet ik dus niet. Indien de Filosofie de spiritualiteit bij de metafysica indeelt is dit niet terecht, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij hoort spiritualiteit wel bij de Metafysica. Alles wat niet valt onder de Fysica (dingen die je kan zien, voelen, meten, de wereld van objecten enz..) lijkt mij te horen vallen onder de metafysica.
Spiritualiteit is natuurlijk wel een verzamelnaam voor een heleboel dingen. Is zeker geen andere naam voor metafysica.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou ja, wat ik bedoel is dus dat de spiritualiteit wel een onderdeel kan zijn van de metafysica maar het is niet hetzelfde als..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja pcies dat denk ik ook.
metafysica komt vaak op een gebied van (nog) niet te bewijzen materie. Bij het opbouwen van je hypotheses heb je dan nog weinig houvast en moet je je beperken tot een filosofie, circumstancial evidence(weet ff nederlands woord niet) en uiteindelijk zelfs in het spirituele soms. Zeer bekend gebied zijn de elementaire deeltjes idd, metafysica IS NIET hetzelfde spiritualiteit in filosofie; filosofie en spiritualiteit kunnen wel onderdeel zijn van metafysica.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Persoonlijk zie ik een aantal fouten in je vraag:
Je gaat er van uit dat spiritualiteit binnen filosofie kan worden gevat. Echter, filosoferen over spiritualiteit is niet hetzelfde als 'spiritualiteit binnen filosofie'. Spiritualiteit is de persoonlijke zoektocht naar de reden (en of andere vragen met betrekking tot persoonlijke groei) van het leven. Filosofie is niet beperkt tot een bepaald denkvlak.

Daarnaast is metafysica de vertaling van een begrip in een andere (soms abstract) begrip. Wat op zich ook op alles kan slaan en niet specifiek over spiritualiteit hoeft te gaan.