wat is ethiek?

ik heb morgen een soort van pw over ethiek maar ik snap niet goed wat het is. zouden jullie mij goede en informatie die niet te moeilijk te begrijpen is geven. alvast bedankt gr nick

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
9.5K

Het beste antwoord

Een wat simpelere uitleg: Ethiek gaat eigenlijk over de vraag 'Wat is goed en wat is slecht?' En alle bijbehorende dingen, zoals waaróm is iets goed of slecht, kunnen we wel voor anderen bepalen wat goed en wat slecht is, is het een vaststaand iets of kan het per situatie verschillen wat goed en slecht is, etc.

Goed en slecht kan je overigens op 2 manieren opvatten, en niet allebei de manieren vallen onder ethiek.
Het gaat over goed en slecht, het goede en het kwade, in een soort sociale betekenis. Zoals bij het idee 'het is goed om mensen te helpen, het is slecht om anderen kwaad te doen'.

We noemen iets ook goed wanneer het functioneert, wanneer het werkt. Zoals een goede auto, die noemen we goed omdat die kan rijden en al z'n functies vervult. En eentje die telkens kapot gaat, noemen we een slechte auto.
Bij ethiek gaat het dus niet over déze goed en slecht, níet over of iets goed of niet zo goed werkt, maar over die ándere goed en slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ethiek is de tak van sport binnen de filosofie die zich richt op het vinden en verwoorden van 'wat goed is en wat slecht'.
Het zijn mensen die zich moeite geven om er achter te komen wat correct is en waarom dat zo zou zijn. De ethiek probeert vast te stellen wat een goed basis kader is om je als mens en als mensheid binnen te bewegen. Hoe het zit met het goede in de mens, waar dat vandaan komt, of we dat leren of dat een gegeven is.
Maar ook kan de ethiek zich richten op expliciete, zeer concrete onderwerpen, denk aan de vraag of abortus goed of slecht zou kunnen zijn.
Je kunt het ook nog concreter maken en er je beroep bij een modern bedrijf van maken. Denk dan aan de ethische vragen die er bij het ondernemerschap regelmatig beantwoord moeten worden, en bij banken of in de medische wereld. Constant wordt ons gevoel, onze gedachten en onze culturele ethische normen getoetst, geraadpleegd en beïnvloedt.
Ik hoop dat je dat morgen mooi kunt uitleggen, bijvoorbeeld aan de hand van jouw vraag op dit forum:
- Is het ethisch in orde om je voor te breiden op je schoolwerk door de vraag voor te leggen aan een ander zonder het onderzoek zelf te doen?
- Is de waarde & geldigheid van jouw mening omtrent ethiek nu groter of anders dan als je er op een andere manier aangekomen zou zijn?
Vragen, vragen, vragen. Ethiek is als elastiek ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samengevat: vakgebied van de filosofie dat zich bezighoudt met wat goed en slecht is.
Ethiek of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. Het stellen van vragen over ethiek is natuurlijk geen monopolie van de filosofie. Ook in andere studiegebieden zoals politiek, geneeskunde, geschiedenis, biologie en sociologie is ethiek soms onderwerp van discussie.