dualisme is een stroming uit de filosofie:

Idealistisch dualisme
Het dualisme van Descartes maakt een streng onderscheid tussen lichaam en geest, gezien als ziel of bewustzijn. Die zouden bestaan uit twee verschillende entiteiten die elkaar beïnvloeden:
het lichaam als beperkt, stoffelijk en tijdelijk en
de geest als vrij, onstoffelijk en eeuwig.
Hierbij wordt onderscheid gemaakt in twee beginselen. Dat wat ruimte inneemt, "res extensa" genoemd, en dat wat denkt en bewustzijn heeft, "res cogitans" genoemd.

Aan deze opdeling ligt volgens Descartes de volgende reden als grondslag: mensen kunnen betwijfelen of ze een lichaam hebben, maar niet dat ze een geest hebben, omdat het twijfelen zelf een denkend en bewust iets (geest of ziel) veronderstelt.

Vandaar zijn uitspraak: "Ik denk, dus ik ben".

Hoe de connectie tussen een onstoffelijke geest en een stoffelijk lichaam tot stand komt wist ook Descartes niet.

maar dualisme komt voor op veel meer gebieden dan filosofie, het geeft aan dat er 2 verschillende soorten denk richtingen zijn. dual --> 2

geeft dit genoeg antwoord op je vraag??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dualisme is een manier van denken die zijn dieptepunt vindt in de hierboven genoemde misvattingen van Descartes (die overigens een begaafd wiskundige was, dat weer wel) maar ook Plato was ermee behept.

Dualisme is gepreoccupeerd met de scheiding en tegenstelling tussen dingen:
object - subject
kenner (res cogitans) - gekende (res extensa)
goed - kwaad
lichaam - geest
god - mens
licht - donker
man - vrouw
etc.

Dit in tegenstelling tot monistische denkwijzen (b.v. Spinoza, Leibniz, Advaita Vedanta) waarbij de "wereld" een fundamentele eenheid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is er ook nog dualisme in de politiek.

Met dualisme wordt de taakverdeling tussen bestuur en volksvertegenwoordigers aangeduid. Het bestuur is er om te besturen, en de volksvertegenwoordigers dienen het bestuur te controleren ("De regering regeert; het parlement controleert").

Een duaal stelsel wordt vaak gezien als methode om de politiek opener te maken, transparanter in het jargon, en daarmee aantrekkelijker. De kritiek op niet-dualistische besluitvorming is dat bestuurders vooraf hun voorstellen afstemmen met volksvertegenwoordigers, in het beruchte torentjesoverleg of in achterkamertjes, waardoor het openbare debat in gemeenteraad of parlement weinig betekenis zou hebben.

Op gemeentelijk niveau is er sinds 2002 sprake van dualisme in het bestuur:

* wethouders zijn niet langer tegelijkertijd lid van de raad;
* wethouders hoeven niet meer eerst tot raadslid gekozen te worden. Het idee is dat men zodoende meer capabele bestuurders aan kan trekken;
* de raad zal niet langer meebesturen maar moet het bestuur veel meer gaan controleren. Één controle-instrument is de instelling van gemeentelijke rekenkamers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die betekenis is er ook nog!
dualisme o.a als techniek in discussies. Tot een conclusie komen nadat twee aan elkaar tegengestelde meningen zijn uitgesproken en toegelicht door de verschillende deelnemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dualisme kent vele verschillende vormen van uitleg
Zo kan het zijn:

- In twee goden geloven (zoals de katharen in zuid-Frankrijk en de Bogomielen in Bulgarije).

- Monisme (Alles is één; rede en emotie, ziel en lichaam, de nutuur hoort in alle opzichten bij elkaar) en Dualisme (Verschil tussen ziel en lichaam, rede en emotie, mens en dier).
Je kunt hierbij Spinoza (monist) en Descartes (dualist) bijvoorbeeld met elkaar vergelijken om een duidelijker idee hierbij te krijgen.

- Politieke situatie waarbij regering en parlement ieder hun eigen gescheiden verantwoordelijkheden hebben. (encyclo.nl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Van Dale zegt...

du·a·lis·me het; o leer van twee tegenover of onafhankelijk naast elkaar staande beginselen.