Bestaat (pure) altruisme?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee die bestaat niet. Zelfs al zou iemand extreem behuplzaam, vrijgevig etc. zijn dan nog zal de bedoeling zijn om op termijn daarvan voordeel te hebben. Desondanks kan iemand wel meer altruist zijn dan een ander.

Nee, dat bestaat niet. Er is altijd wel een reden waarom je iets voor een ander doet. En ook is die reden heel zuiver, juist door het bestaan van die reden, ben je niet puur altruistisch. Dus ook als je iets uit liefde doet, is dat niet puur altruisme.

En wat als iemand zijn leven voor je geeft? Dan krijgt hij/zij een eervolle begrafenis/crematie en misschien voor even het etiket 'heldje' opgeplakt. Maar verder schiet hij/zij er weinig mee op. Evolutionair gezien is het bijzonder slecht om je leven te geven, tenzij je het voor een groepsgenoot doet, die er dan weer beter van wordt, want dan hou je toch een beetje je soort in stand. Maar er zijn ook mensen die hun leven hebben gegeven voor egoïsten, zodat ze nog een kans zouden krijgen. Er zijn ook mensen die hun leven hebben gegeven voor vijanden. Tuurlijk, dat zijn de uitzonderingen, maar ik denk dat het hokjesdenken is als je stelt dat er dús geen puur altruïstische handeling bestaat.

Altruïsme is net als zwangerschap, een beetje kan niet. Maar een mens moet toch ook redelijk egoïstisch zijn, om in leven te blijven. Stel je geeft al je eten weg, dan zul je toch niet lang meer altruïstisch zijn.

Ha, die Medieval; Als je altruïsme bedoelt als een levensdoel ben ik geneigd nee te zeggen, want iedereen zal ooit wel eens iets uit eigenbelang doen, al is het maar een ander helpen om zelf een goed gevoel bij te krijgen. Momenten en daden van zuiver altruïsme daarentegen denk ik dat er wel bestaan en dat iedereen daar ook wel toe in staat is.

nee

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100