nee niet puur.

Oja, een uitleg zou handig zijn want ik had geen idee wat het was tot ik het opzocht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
denk het niet, ik ben namelijk van mening dat wanneer je wat voor een ander doet, je daar vaak zelf ook wat mee opschiet. vaak in de vorm van een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag is al eens op een dergelijke wijze gesteld erg leuke vraag om te stellen btw ;-) ik citeer even me antwoord op die andere vraag:

Goede vraag eentje die ik mijzelf ook wel eens heb afgevraagd en ik ben toen tot het volgende antwoord gekomen: Ja alle handelingen komen voort uit een vorm van egoïsme. Hierbij definieer ik egoïsme als een handeling die je zelf ten goede komt. Het lijkt tegenstrijdig want er zijn genoeg voorbeelden te geven van bijvoorbeeld iemand die geld aan een goed doel geeft. Hierbij zou je zeggen dit is toch geen handeling die jezelf ten goede komt. Maar toch wel. Aller eerst komt het geven van geld vaak voor uit een gevoel van superioriteit. Ik geef geld aan een goed doel nu ben ik een goed mens en beter dan asociale mensen die geen geld aan een goed doel geven. Ten tweede en dit is naar mijn idee het meest fundamentele is dat er naar mijn idee handelingen zijn uit een soort groepsegoïsme. Ik heb mij hierbij laten inspireren door het categorisch imperatief van de Pruisische filosoof Imanuel Kant. Hij beweerde dat handelingen goed zijn als je moet kunnen willen dat iedereen dat doet in jouw positie. Hierbij denk ik dat het gevoel van geld geven komt uit het idee: stel ik word ineens arm. Dan zou ik in die positie ook willen dat ik geld krijg. In dat geval is het geven van geld ook een egoïstische handeling. Het komt niet ten goede van jouw direct maar wel van "de groep" (los gedefinieerd groep kan in dit geval ook wereld bevolking zijn)waarvan je deel uit maakt. Indirect is het dus ook voor je zelf ook gunstig. Kortom alle handelingen komen of voort uit direct egoïsme of indirecte groepsegoïsme. Als iemand geïntresseerd is in dit onderwerp raad ik aan hoofdstuk 12 uit the selfisch gene van Richard Dawkins te lezen. Hier wordt iets dergelijks uitgelegd. Namelijk dat het evolutionair voordeel heeft om je sociaal te gedragen. Dank voor deze goede vraag.
Groeten Anne

Dus kort samengevat nee ik denk dat er geen puur altruïsme bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee die bestaat niet. Zelfs al zou iemand extreem behuplzaam, vrijgevig etc. zijn dan nog zal de bedoeling zijn om op termijn daarvan voordeel te hebben. Desondanks kan iemand wel meer altruist zijn dan een ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet. Er is altijd wel een reden waarom je iets voor een ander doet. En ook is die reden heel zuiver, juist door het bestaan van die reden, ben je niet puur altruistisch. Dus ook als je iets uit liefde doet, is dat niet puur altruisme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En wat als iemand zijn leven voor je geeft? Dan krijgt hij/zij een eervolle begrafenis/crematie en misschien voor even het etiket 'heldje' opgeplakt. Maar verder schiet hij/zij er weinig mee op.
Evolutionair gezien is het bijzonder slecht om je leven te geven, tenzij je het voor een groepsgenoot doet, die er dan weer beter van wordt, want dan hou je toch een beetje je soort in stand.

Maar er zijn ook mensen die hun leven hebben gegeven voor egoïsten, zodat ze nog een kans zouden krijgen. Er zijn ook mensen die hun leven hebben gegeven voor vijanden. Tuurlijk, dat zijn de uitzonderingen, maar ik denk dat het hokjesdenken is als je stelt dat er dús geen puur altruïstische handeling bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Altruïsme is net als zwangerschap, een beetje kan niet.
Maar een mens moet toch ook redelijk egoïstisch zijn, om in leven te blijven.
Stel je geeft al je eten weg, dan zul je toch niet lang meer altruïstisch zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Medieval;

Als je altruïsme bedoelt als een levensdoel ben ik geneigd nee te zeggen, want iedereen zal ooit wel eens iets uit eigenbelang doen, al is het maar een ander helpen om zelf een goed gevoel bij te krijgen. Momenten en daden van zuiver altruïsme daarentegen denk ik dat er wel bestaan en dat iedereen daar ook wel toe in staat is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben zeker dat er een zekere vorm van puur Altruïsme bestaat, waarbij het individueel eigenbelang totaal wijkt voor de andere. ik denk aan Pater Damiaan bij de melaatsen, de beroemde Abbé Pierre (jaren 50 in de banlieus van Parijs) , Dr. Schweitzer, Ghandi, Franciscus van Assisi en de ontelbare die zich elke dag inzetten in vrijwilligerswerk bij palliatieve zorgen .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het beantwoorden van vragen op deze site is een aardig voorbeeld van dat het bestaat.
Tenzij je me gaat betalen natuurlijk:)
Maar dat zit er niet in:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als puur egoisme bestaat dan bestaat puur altruisme ook. In geval van puurheid: egoisme = altruisme