Kan er alleen iets zijn, als je er ook een voorstelling van kan maken?

Of kan je ook er van overtuigt zijn dat iets is als je verder er geen enkele voorstelling (zowel visueel, via een theorie of iets anders) van kan maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
1K

Het beste antwoord

Leuke filosofische vraag! Als ik je goed begrijp bedoel je een voorstelling in de meest brede zin van het woord, dus ook het geloof in iets. Als dat zo is dan denk ik dat iets er per definitie alleen maar is bij de gratie van wat wij zien, geloven of ervaren.

Bij concrete dingen die je ziet is het heel gemakkelijk. Mijn laptop bestaat gewoon, want ik kan hem zien. Voor een blinde bestaat hij ook, want hij kan hem op andere manieren waarnemen.

Maar bij het bestaan van een God is het denk ik ook zo. Niemand heeft een tastbaar bewijs van het bestaan van God, maar iedere gelovige heeft zijn geloof erin, gebeurtenissen in zijn leven die hij ervaart als de hand van God, voor die persoon staat het daarom vast dat Hij bestaat. Voor een atheïst is het waarschijnlijk juist zo dat hij zich er geen enkele voorstelling van kan maken, dat het niet anders kan dan dat het na de dood afgelopen is. Zo kan een bepaald fenomeen er voor de één wel zijn, en voor de ander niet.

Bij wat er zich achter het heelal bevindt of wat er na de tijd komt zeggen we heel vaak dat we ons er geen voorstelling van kunnen maken, maar misschien doen we dat toch. De meeste mensen zien het als een grote zwarte ruimte of als een nieuwe tijd. Of dat waarheid is dat zullen we nooit weten, maar we proberen het toch. Voor dieren en voor kleine kinderen bestaat dit helemaal niet, omdat ze er niet over nadenken dat het wel zou kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nou nee. Ik kan mij moeilijk een voorstelling maken van Papoea-Nieuw-Guinea. Toch schijnt het te bestaan...
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, maar ik heb ook plaatjes van de tandenfee gezien...
Ja dat kan. Mensen die in God geloven weten ook niet hoe Hij er uit ziet en zijn er van overtuigd dat Hij bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven, de natuur en het heelal zijn zo diep en groot en er is nog zoveel waar wij geen besef en weet van hebben dat ik geloof dat er nog heel veel is wat ik mij niet kan voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan makkelijk
Het oordeel over literatuur wordt bij vrouwen te vaak bepaald door de voorstelling, die ze zich van de auteur maken, en bij mannen door de voorstelling, die ze van zichzelf maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me geen enkele voorstelling maken van mijn leven na dit leven maar ik ben er van overtuigd`dat het er wel is...
Ik kan me geen enkele voorstelling maken van waar mijn overleden zoon nu "is" maar toch ben ik van er van overtuigd dat hij in mijn buurt is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste vraag is eigenlijk anders dan je tweede.

"Kan er alleen iets zijn, als je er ook een voorstelling van kan maken?"
Nee, want dat zou betekenen dat alles waar je geen weet van hebt niet bestaat. Niemand op deze wereld heeft alle kennis pacht. Dat betekent niet dat de kennis die jij niet hebt er ook niet is. Stel ik noem een voor jou onbekende plaatsnaam. Jij kan je er op dat moment waarschijnlijk wel een voorstelling van maken aan de hand van de naam / klank of wat ik je erover vertel. Voordien kon je dat echter niet, simpelweg omdat je er voordien geen kennis over had. Echter, die plaats heeft toen al bestaan.

"Kun je er ook van overtuigd zijn dat er iets is als je er verder geen enkele voorstelling van kan maken?"
Dat zou in theorie kunnen, in praktijk denk ik niet. Bij alles wat je hoort, ziet, voelt, ruikt, proeft of op andere manier waarneemt, schep je (al dan niet onbewust) een beeld, of een eventuele verwachting. Laten we maar als voorbeeld een eigennaam nemen. Als ik je zou voostellen aan Jan de Vries, dan verwacht je waarschijnlijk eerder een Nederlander dan een Marokkaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou makkelijk kunnen aannemen dat dit wel zo is.
De mens wil bij alles wat hij ervaart een duiding meegeven, in een hokje plaatsen, het moet een 'naam' hebben.

Wat nu als er 'iets beleefd / ervaren wordt wat niet 'gekend' is. Hij kijkt in zijn eigen database, zijnde zijn ervaringen, belevingen, overtuigingen, om tot een 'verklaring' te komen. Let wel, zijn verklaring, zijn waarheid; zijn voorstelling heeft vorm gekregen. NU heeft hij rust.

Zo heeft ieder zijn waarheid. Wie heeft dan de echte waarheid? Iedereen, een ieder heeft een stukje van de waarheid. Mooi zou het zijn wanneer alle GV's dit met elkaar willen delen en open te staan voor de 'waarheid' van anderen, om zo steeds meer "waarheid" eigen te maken.

En natuurlijk niet op voorhand afwijzen omdat jij er anders over denkt...

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat iets, dat is er, ook al heeft het nog geen naam of geeft het ons een vreemd gevoel, het is er. Omarm het onbekende om gaande de weg wijzer te worden, je voordeel mee te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele dingen waar ik nog nooit van gehoord heb, en me dus ook geen voorstelling van gemaakt heb.
Maar ze zijn er wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd nee. Dit zou betekenen dat de waarheidswaarde van alles afhankelijk is van de menselijke perceptie. Natuurlijk is de werkelijkheid niet conform onze perceptie. We zijn er achter gekomen dat er meerdere dingen echt bestaan waar we vroeger geen voorstelling van konden maken. Voorbeelden hiervan zijn: Quarks, higgs-deeltjes, radiatie, bacteriën, virussen et cetera. Waarschijnlijk komen we ook achter het bestaan van dingen in de toekomst waarvan we nu ons geen voorstelling van kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste antwoord gaat voorbij aan het deel van de vraag dat de gelijktijdigheid van voorstellen en zijn impliceert. Je kunt je ook afvragen of higgs-deeltjes wel bestonden, voordat wij er ons een voorstelling van maakten. Je kunt je zelfs afvragen of hoggs-deeltje wel bestaan, of dat er sprake is van fenomenen waarvan het gedrag overeenkomt met wat de theorie voortkomend uit ons voorstellingsvermogen, maar die in werkelijkheid 'iets heel anders zijn'.

Als je het mij nú vraagt, en het wordt mij nu gevraagd, zou ik zeggen dat de werkelijkheid onafhankelijk van ons bestaat en dat er geen enkele manier is om vast te stellen of wat wij ons er van voorstellen (b.v. natuurwetenschappelijke theoriën) in welke mate dan ook ermee overeenkomt.

Het wonderlijke is juist, dát wij ons een voorstelling van de werkelijkheid kunnen maken.