wat betekent een objectieve geest, een subjectieve geest en een absolute geest? En wat is een "Weltgeist"?

morgen heb ik een proefwerk van Filosofie onder andere over Hegel en deze begrippen snap ik niet. Ik heb dit al geprobeerd op internet uit te zoeken alleen daar raak ik alleen maar meer in de war vanwege de moeilijk taal die daar wordt gebruikt. kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
3.5K

Het beste antwoord

De geest volgens Hegel

De Geest ontwikkelde zich van subjectieve Geest (de individuele mens) tot objectieve Geest (in de geschiedenis, de wereldgeest) tot Absolute Geest (in de kunst, religie en wetenschap). Eigenlijk keerde de Geest dus tot zichzelf terug, werd hij zich van zichzelf bewust. Hegel ging er immers van uit dat: "het ware het geheel is, het door zijn ontwikkeling vervolledigde wezen". Hieruit sprak de typische hang naar eenheid en structuur die de moderniteit zo kenmerkte. De mens moest dus de illusie loslaten dat er ooit iets wezenlijk gezegd kon worden over welke afzonderlijke entiteit dan ook. Want elke uitspraak daarover riep tegelijkertijd zijn tegenspraak op. Aangezien elke stelling zijn tegengestelde opriep, verliep het menselijk denken in de richting van dit "Absolute" op een dialectische en dus dynamische manier (abstract-negatief-concreet).

Dit is een deel van de wiki over Hegel. Lees daar verder (het is geen eenvoudige kost vind ik ;-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de snelle reactie, hier heb ik veel aan.