Waarom was Spinoza een rationalist?

Ik ben met het vak filosofie bezig met wijsgerige antropologie, maar ik zie niet het verband tussen die antropologie en de manier waarop Spinoza een rationalist is. Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Filosofie
2.1K

Antwoorden (2)

Heb ik net met geschiedenis gehad. Spinoza dacht na dmv een rede, met zijn eigen verstand logisch nadenken. In de verlichting is dit denken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinoza kan men een rationalist noemen in zoverre hij veel waarde hecht aan de rationele kennis en de wetenschap. Daarmee kunnen mensen de natuurwetten leren kennen en weten wat het menselijke lichaam vermag. Ook ontstaan en aard van de menselijke affecten zijn met de rede te kennen (ETHICA III) omdat het ook natuurverschijnselen zijn. Dat kan al veel verschil uitmaken voor het eraan 'lijden' (passief, passies). Maar Spinoza is geen rationalist (zoals de stoïcijnen of Descartes, die hij juist bekritiseert) in de zin dat hij aan de rede een grote macht toekent over die passies en over het menselijk handelen. (Ethica IV, 14) Men kan weten dat iets goed is, maar het toch niet doen; de passies zijn vaak sterker. De conatus (drift), de passies en het lichaam beperken de ratio 'aan de onderkant', de intuïtive kennis 'gaat er boven'.
Miriam van Reijen,
auteur van Spinoza. De geest is gewillig, maar het vlees is sterk. (Klement, 2008)