Is het hebben het einde van het genot?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Filosofie
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wel. Aldus de uitdrukking:
"Het bezit van de zaak is het einde van 't vermaak."

Het beste antwoord

Je kunt je vraag op meerdere manieren interpreteren
1. Is het hebben (van materiele en /of immateriele zaken) het toppunt van genot?
2. Betekend hebben dat genieten daarmee eindigt?

1. Ik denk dat hebben van materiele dingen op korte termijn bevredigend kan werken. Ik betrap me er ook op dat ik heppie word van een nieuw lippenstiftje als beloning op een lange werkweek ofzo. Op lange termijn vele malen minder dan immateriele zaken.
Ze zeggen niet voor niets: Gezonde mensen hebben honderd wensen, een ongezonde heeft er maar een. Tussen die honderd wensen van die gezonde zitten vast materiele zaken tussen. Het genot van gezondheid is niet prominent aanwezig bij een gezonde. Zelfs een vanzelfsprekendheid. De immateriele waarde van gezondheid voor een ongezonde is, zo lijkt mij, zooooo veel meer waard dan die materiele wensen van die gezonde!!
En het willen hebben bijvoorbeeld van zo'n home-fitness-apparaat wat je je dan hebt aan laten smeren toen je gehypnotiseert en wel op het kanaal van Tellsell bleef hangen geeft ook alleen maar genot toen de postbode bij je voor de deur het je kwam overhandigen. We weten allemaal waar die dingen uiteindelijk belanden.. op de zolder met een laag stof erover.
2. Anders geïnterpreteerd; Ik vind het hebben van oorlog niet het toppunt van genot. Wel het einde. De vrijheidsbeneming, dreiging en spanning zla een mens uitputten waardoor genot niet meer aan de orde is.
Ik denk ook dat het steeds meer hebben van immateriele zaken uiteindelijk uitmondt in het einde van genot. Een mens is onverzadigbaar lijkt het, maar in the end, zal het nooit zeggen blij te zijn geworden van lippenstiftjes, maar van een grotendeels gezond leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Nee, vind ik niet. Als je iets hebt gekocht/gekregen kan je er nog steeds van genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd, maar er zit vaak toch wel een kern van waarheid in het spreekwoord: "het bezit van de zaak is het einde van het vermaak".

Mensen hebben vele verlangens, mensen willen heel graag iets hebben. Op het moment dat ze dit hebben is het plezier er vaak snel af en komen er weer allerlei nieuwe verlangens voor dat oude verlangen in de plaats. Het is een oneindige cirkel en ik vind het daarom een van de sterkere Nederlandse spreekwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet... Met sommige dingen helaas wel (zoals bij ons de Nintendo WII) maar bij de meeste dingen die ik koop heb ik daarna nog veel plezier!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB;

Jij doelt vast op de uitdrukking "het bezit van de zaak is het eind van het vermaak". Ik kan me best voorstellen dat voorpret, het sparen voor en zoeken naar een begeerd artikel een belangrijke bijdrage leveren aan het plezier. En als het object in kwestie, laten we zeggen je droommotorsikkel bijvoorbeeld, eenmaal is aangeschaft en er wordt geen gebruik van gemaakt, dan kan ik me dat ook zeker voorstellen. Maar iemand die jaren ergens van droomt, ergens voor spaart en dan die droom realiseert en ook daadwerkelijk beleeft zal dat toch anders zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee...
het hebben of het verkrijgen is het einde van het verlangen...

als met het vervullen van de wens, dus met het verkrijgen, het genot vervliegt was het geen echt verlangen, maar een poging tot substitutie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per definitie. Wanneer je (eindelijk) hebt wat je graag wil gaat juist het genieten beginnen. Maar sommige mensen houden dat gevoel niet lang vast en kijken alweer uit naar iets anders, beters, mooiers, geavanceerder. Het zal dus per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, want de aanschaf is heden ten dage een impulsinkoop waar de aanschaffer zich een imago koopt... Porsche dan ben je snelle jongen... iPod was een uiting van modern zijn... Een email adres was status, later werd GEEN email status...
Dus je wilt een imago, een gebruiksgoed en als het lukt om het te verwerven dan is het er... Nothing fails like succes... Nu moet je weer iets nieuws hebben om te gaan verwerven... En het gebruiksgoed ligt in de kast, niet meer gebruikt...

Dus ja klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wauw, Xinix.. had ik niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh.. laat maar, ik begreep je eerst verkeerd..hihi ;)
Ligt in mijn ogen per persoon en situatie verschillend.

Het is namelijk zo dat de ene persoon heel lang van iets kan genieten, en een ander weer heer kort. Dus ja als we van een lange termijn uitgaan, dan is het hebben niet het einde van genot. Op de korte termijn is dit wel weer het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een ilussie armer en een ervaring rijker. Die ervaring kan in sommige gevallen een leven lang mee. Dus ik vind van niet. Als datgene wat je je hebt toegeeigend tegenvalt is natuurlijk wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verlangen naar datgene wat je gaat kopen geeft vaak een gelukkiger gevoel dan het daadwerkelijk in bezit hebben ervan.
Met mijn iPod Touch ben ik echter nog steeds erg blij, maar die heb ik dan ook gekregen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met mijn Italiaanse espresso-apparaat ben ik al acht jaar blij en dat hoop ik nog zo'n jaar of tien te zijn; dat zou een ontkenning van je vraag zijn. Maar in veel gevallen gaat het oude spreekwoord wel op. Mensen koesteren vaak verwachtingen die niet reëel zijn en dan moeten ze al snel op zoek naar iets nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval van een opblaaspop begint het dan juist net....
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet, tenzij het een miskoop is.

(Tevredenheid zou de volgende fase moeten/kunnen zijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee: het is het einde van verlangen na het hebben genot komt nog