Hoe beinvloed de huidige golf in uitsterfte van diersoorten het ontstaan van nieuwe soorten?

Als je figuren ziet van uitgestorvebn diersoorten, zie je dat het aantal diersoorten wat jaarlijks uitsterft elk jaar groter wordt, waardoor de aantallen uitgestorven dieren exponentieel toenemen. Hoe beinvloed dit de evolutie & het ontstaan van nieuwe diersoorten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het wegvallen van soorten geeft ruimte voor anderen om die niche in te vullen. Evolutie zal altijd doorgaan, en er zullen vanzelf nieuwe manieren komen om de leeggevallen plekken opnieuw te vullen.

Er zijn in het verleden meermaals massale uitsterftegolven geweest, en telkens wist het leven weer uit te spreiden en variatie op te bouwen. Er moet wel gewerkt worden vanaf de beschikbare, overgebleven bouwplannen, maar dit is in het verleden nooit een probleem gebleken.

Het herspreiden zal echter meer tijd in beslag nemen dan de sterftegolf. Het is makkelijker en sneller om hele groepen weg te werken dan het is om nieuwe groepen daarvoor in de plaats te krijgen, omdat dit proces afhankelijk is van willekeur in genetische duplicatie en de selectie hierop. Al zal je in geval van generalisten met een korte generatiecyclus zien dat deze hier beter in zullen zijn, en het sneller voor elkaar krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe meer soorten uitsterven, hoe minder kans op het ontstaan van nieuwe soorten.
De pot met genen wordt kleiner, er is minder varieteit waardoor vanuit mutaties nieuwe soorten zouden kunnen ontstaan.
Zo is het paard ontstaan uit een bosdiertje van 20 cm hoog. Als dat bosdiertje destijds uitgestorven geweest zou zijn, zouden er nu geen paarden zijn en ook geen zebrapaarden en ook geen ezels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben we nog nooit mee gemaakt dus dat blijft speculeren.

De druk om te evolueren neemt af. Je kan dus verwachten dat bij een verschraling van de biodiversiteit, het aantal soorten stabiliseert en er geen nieuwe soorten ontstaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Toelichting: We hebben nog nooit mee gemaakt dat één soort, in een kort tijdsbestek, dusdanig groeit dat anderen soorten daar door uitsterven.