Hoe groot was de kans dat de mens onstond?

Kben een beetje aan het nadenken hoeveel kans er dan zou zijn dat een ander superieur ras bestaat.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Rieneke1
5 jaar geleden
Superieur? :D

Antwoorden (2)

Ons Melkwegstelsel is samengesteld uit ten minste 200 miljard sterren.
Volgens sommigen levert de formule van Drake in ons melkwegstelsel bij voorzichtige schattingen 10 tot 1000 communicerende beschavingen op.
Dat zou dus een kans van 1 op 2 miljard zijn
.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Drake
Reddie
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
Ik begrijp de conclusie niet. Hoe kom je tot die kans?
Reddie
5 jaar geleden
10 tot 1000 communicerende beschavingen, neem 100 beschavingen op 200 miljard sterren. Dat is volgens mij hetzelfde als 1 op 2 miljard.
LeonardN
5 jaar geleden
Beantwoord je dan niet een andere vraag? Iets als:
"Hoe groot is de kans dat als je een willekeurige planeet bezoekt IN dit melkwegstelsel, deze een radio-communicerende beschaving heeft?" Ik weet ook niet precies welke van de twee vragen je poogt te beantwoorden.
1.Hoe groot was de kans dat de mens onstond? (richting de 0% zou ik zeggen, zoveel variabelen)
2.Kben een beetje aan het nadenken hoeveel kans er dan zou zijn dat een ander superieur ras bestaat. (Richting de 100%, althans als je 10 tot 1000 comm. beschavingen alleen al in dit stelsel verwacht)
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN,
Ik beantwoord inderdaad je eerste vraag, waarbij ik ''superieur'' even vergeet, want onnodig en niet gedefinieerd.
Ik denk overigens dat ik geen grote fout maak door te veronderstellen dat die kans binnen ons melkwegstelsel ook geldt voor het hele heelal.
En ik stel radio-communicerende beschaving gemakshalve gelijk aan ''mens''.
En ik concludeer dat die kans 1 op 2 miljard is.
Dat is 0,0000000002, en dat is inderdaad richting 0.
Maar gezien het aantal sterren betekent het dat er wat mij betreft zeer zeker dat soort beschavingen zijn (waar we nooit achter zullen komen).
Verder is er natuurlijk van alles af te dingen op mijn antwoord, maar ik doe een poging.
LeonardN
5 jaar geleden
Nee nee wacht even. Nu maak je hem helemaal mooi. :D ALS je mijn eerste vraag beantwoordt, dan is je antwoord aan twee kanten vreemd. MIJN eerste vraag heeft totaal niks te maken met wat de vrager vraagt. bamibal en ik snappen daardoor niks van je antwoord/conclusie, alsof je een andere vraag gelezen hebt zeg maar. Dat zowel die vraag die ik stel als de vraag hoe groot is de kans dat de mensheid ontstond richting 0% neigen maakt je uitleg niet beter. Er zijn zoveel kansen te bedenken die richting 0 neigen. Hoe groot de kans is dat de mens ontstond staat los van de kans dat er op een random uitgekozen andere planeet in ons melkwegstelsel een rc-besch, bestaat. Hoe dan ook is het voor een lezer van het antwoord niet duidelijk welke kans jij nu geeft en welke vraag dat nu beantwoord. Tip: Geef aan in je antwoord welke vraag je beantwoordt en wat het antwoord daarop is. Je antwoord lijkt nu als het random pakken van waardes, zonder dat je betekenis aan die waardes geeft.
Dit hangt af van wat je aanneemt over de grootschalige structuur van het heelal. Als je bijvoorbeeld aanneemt dat het eeuwige inflatiemodel correct is, dan is het heelal oneindig groot, alle mogelijke toestanden waarin het waarneembaar deel van het heelal zich in kan bevinden (alle mogelijke configuraties van elementaire deeltjes die dan sterren en planeten vormen), komen allemaal oneindig vaak voor. Dit betekent dan alles en iedereen onenidig veel kopieën heeft rondlopen, zij het erg ver weg van hier (ruwweg op 10^(10^29) meter afstand):

https://arxiv.org/abs/astro-ph/0302131

De kans is dan dus 100% dat mensen zouden zijn ontstaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Daar komt mijn verhaal dus eigenlijk ook op neer.
LeonardN
5 jaar geleden
?
De kans is dan dus 100% dat mensen zouden zijn ontstaan.
vs.
Dat zou dus een kans van 1 op 2 miljard zijn
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN, inderdaad.
Per planeet is het klein.
Voor het heelal 100%.
LeonardN
5 jaar geleden
Wordt er gevraagd naar een berekening per planeet?