Wat bepaald of je honger hebt?

Als je al een tijdje niet gegeten hebt krijg je honger, maar waardoor? Een factor die meespeelt is de bloedsuikerspiegel. Is dat het enige, of maakt het ook nog uit of bijvoorbeeld je maag of darmen vol of leeg zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik denk de bloedsuiker.
Je lichaam is een heel ingenieus geheel. Er staat van alles met elkaar in contact. Dus als je suikerspiegel te laag is gaat er een signaal naar je hersens dat er iets gegeten moet worden.

Een rammelende maag is vaak en gewoontegeluid. Je hebt trek. Om tien uur elke dag wat lekkers bijvoorbeeld. En je neemt wat. Onbewust gaan er nog best wat tussendoortjes is. Een snoepje, wat kauwgom, koek, fruit. Dat stilt de honger (en het gerommel in je maag).

De darmen staan er buiten, bij het hongergevoel. Die voeren trouw af wat er overblijft aan het einde van de rit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deels insuline, je bloedsuiker dus, die zegt, ik heb trek. Het rammelen van je buik is niet anders dan je darmen die hen werk goed doen.

Daarnaast zit het ook in je hoofd, als je steeds denkt; ik heb trek, ik heb trek, ik heb trek, dan heb je ook trek, terwijl als je denkt; ik ben voldaan, dan is het gevoel ook sneller aanwezig. Daarnaast is het zo dat wanneer de maag leeg is, deze een signaal geeft naar de hersenen waardoor je denkt weer te moeten eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste plaats de voorraad glycogeen in de lever. Als die snel beschikbare suiker op is krijg je honger. Maar ook overproductie van insuline geeft een hongergevoel door het (net iets teveel) verlagen van de bloedsuikerspiegel. Op die manier krijg je juist honger van eten, bijvoorbeeld een witte boterham met suiker.