In welke steden in Nederland en België komen de Groene Halsbandparkieten voor ? En worden ze ook in Nederlandse ( Belgische) vogelgidsen beschreven ?

Zitten ze ook in andere steden dan Den Haag , Amsterdam en Rotterdam ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (8)

ik heb ze in DH en A-dam gezien. Bij mij in het dorp (N-H) komen ze ook voor, maar niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen het meest voor rond de grote steden. In Amsterdam, Den Haag en Brussel worden de vogels veel gezien. De vogels verspreiden zich ook buiten de steden. De halsbandparkiet komt voor in loofbossen en lichte secundaire jungle, maar ook in tuinen, boomgaarden en gecultiveerde gebieden in de buurt van dorpen en steden. Ze vermijden bergen, woestijnen, drasland en dichte bossen. De parkieten worden normaal in kleine groepen van een 10 à 15 vogels waargenomen, maar bij de gemeenschappelijke slaapplaatsen buiten het broedseizoen of op plaatsen met een grote hoeveelheid voedsel kunnen ze groepen vormen van honderden of zelfs duizenden vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In geen enkele nederlandse stad komen de halsbandparkieten van oorsprong voor, dus ze zullen niet beschreven zijn in gidsen van inheemse vogelsoorten.

Deze parkieten zijn ooit ontsnapt bij particulieren en hebben het blijkbaar voor elkaar gekregen om zich in het "wild" te handhaven.

Ze kunnen dus in elke stad in Nederland en België voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is interessant , maar ik vraag me af hoe lang vogelgidsen deze soort kunnen negeren. Ze broeden namelijk wel in Nederland.
In den Haag zag ik ze op een gegeven moment een gezamelijke boom zoeken om te overnachten. Prachtige vogels <3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke fatsoenlijke vogelgids beschrijft dwaalgasten en zeldzame vogels, en hoewel de halsbandparkiet eigenlijk in geen van beide groepen thuishoort is het inmiddels een ingeburgerde exoot, want hij broedt inmiddels ook.
In Nederland vooral in grote steden als Den Haag Rotterdam Amsterdam. Ik zie ze regelmatig overvliegen.

In belgie is het brussel en omgeving omdat er daar in de jaren 70tig een groep is losgelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanuit het vondelpark in amsterdam is de opmars van deze mooie vogels begonnen.
behalve in de steden die je al opnoemt, hebben ze zich ook al gevestigd in haarlem en leiden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn gestart in Den Haag.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik weet dat ze sinds de jaren 60 in het vondelpark zitten.
mogelijk zijn ze opgestart vanuit verschillende steden.
ze doen het gelukkig uitstekend hier.
Ze zitten ook al een jaar of 10 in Amstelveen.

Mijn schoonvader is toendertijd erg wazig uit een narcose gekomen. Zag de vreemdste dingen, hoorde fanfarekorpsen op de gang van het ziekenhuis, wist zeker dat de zaal waar hij lag tijdens zijn operatie grondig verbouwd was (zelfde zaal), etc.
Na een week werd hij ontslagen uit het ziekenhuis. Hij was nog geen dag thuis of hij begon over groene papegaaien die hij in de boom aan de overkant had zien zitten. We hebben hem een week niet geloofd, tot we er zelf ook getuige van waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk verhaal Pienemop +
Ik heb de gids "Vogels van Europa" ( http://www.wazzaa.nl/affiliate/wazzaa/JuYKAw8MHSoAAAEhfc4g8sn9/product/9789041018922 ).
Achterin zit en hoofdstuk 'Zeldzame soorten', waar ok de halsbandparkiet bij vermeld wordt.
Bij verspreiding staat 'Verschillende populaties van ZW-Engeland tot Istanbul en Caïro, meest in steden'.
Het boek is uit 2002 en van Engelse oorsprong, de halsbandparkiet rukt intussen gestaag verder op.

"Den Haag telt met ruim vijfduizend exemplaren de grootste populatie halsbandparkieten van Nederland, Amsterdam staat tweede met 3776 stuks en in Rotterdam vliegen er 540 rond."
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/456636/2010/01/14/Halsbandparkiet-zet-opmars-voort.dhtml

De hele regio Den Haag is inmiddels geïnvaseerd: Voorburg, Leidschendam, en zo verder.
Overigens zitten ze ook hier in Utrecht op diverse plekken, en in Haarlem.

In Nederland zijn ze begonnen in Den Haag:
"In 1968 broedde het eerste paartje op landgoed “Ockenburgh” in Den Haag, op landgoed “De Tempel” in Rotterdam werd het eerste broedgeval geconstateerd in 1973 en Amsterdam volgde in 1976. Inmiddels zijn ze niet meer uit het stadsbeeld van verschillende steden weg te denken."
http://openexotentuinen.aceboard.com/241593-6591-2037-0-Halsbandparkieten-Psittacula-krameri.htm#id138174

Kaartje van de verspreiding: http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=7120

Als je in de SOVON-site zoekt op halsbandparkiet, vind je ook rapportages uit het Jaar van de halsbandparkiet, 2006, met veel tellingen en onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral steden in Zuid-Holland zitten vol met Halsbandparkieten, waaronder: Leiden (heel veel), de Haag, Rotterdam, Gouda en Dordrecht