Vliegen trekvogels in één keer naar hun bestemming, of doen ze er langer over, met tussenstops?

In natuurfilms en documentaires heb ik vogels gezien die enorme afstanden afleggen. Maar ik weet niet of ze dat in één keer doen, of met rust pauzes om te eten en drinken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.7K

Antwoorden (3)

Het ligt aan de vogel soort. Daarnaast gebruiken verschillende vogels verschillende kompas soorten. De een vliegt op de sterren dus alleen s,avonds enz plus onderstaand wikepedia bron

Vóór de trek verzamelen de vogels energiereserves in de vorm van vetafzettingen onder de huid. Er zijn soorten, die daardoor minstens dertig uren in de lucht kunnen blijven. Volgens de mening van ornithologen (vogelkundigen) vliegen veel van deGroenlandse tapuit, die iets groter zijn dan mussen, zonder onderbreking van Groenland tot de kust van Spanje. Ze volbrengen dus een oceaanvlucht van meer dan 3000 km. Na een dergelijke vlucht mag de vogel een derde van zijn lichaamsgewicht in de vorm van energie, verbruikt hebben, zodat hij moet rusten om nieuwe vetreserves te verzamelen.
Veel vogels zijn uitgerust voor hun lange vlucht, alhoewel ze er meestal geen gebruik van maken. Men kent kleine vogels die in staat zijn duizenden kilometers over de Atlantische Oceaan tot de dichtstbijzijnde kust door te vliegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vogels houden af en toe pauzes om te rusten als er een mogelijkheid is: een woestijn bijvoorbeeld moet helemaal in één keer worden doorkruist; aan eten komen ze vaak niet toe, soms proberen ze wel iets te drinken. Maar zwaluwen uit Engeland bijvoorbeeld moeten het Kanaal oversteken en dat is ook een hele lange tocht zonder rust. Het blijft een wonder dat het elke keer weer lukt en het is treurig dat allerlei manvolk tijdens de trek op trekvogels jaagt. Op Malta bijvoorbeeld is amper meer een vogel te bekennen en in Frankrijk schieten ze er ook lustig op los.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hangt van de soort af, de meeste soorten kennen wel rustpauzes, maar de rosse grutto staat er bijvoorbeeld om bekend dat hij in een keer van Nieuw Zeeland naar Alaska vliegt (record 8 dagen non stop vliegen 11680 kilometer). Toevalligerwijze is de rosse grutto hier wel een vogel die nog even een tussenstapje maakt en hier begin juni nog even op het wad in broedkleed zijn buik voleet voordat ze weer in een ruk de 7000 kilometer naar Siberie vliegen. Andere trekvogels volgen min of meer de omstandigheden en laten zich door de wind meevoeren totdat ze open water tegenkomen. Deze vogels houden wel rustpauzes en ze wachten soms gunstige omstandigheden af om op lastige plaatsen het water over te steken. Ze zijn dan in grote massa's te vinden bij de Bosporus, Falsterbo Zweden, Gibraltar en Eilat.

Roofvogels doen het meestal ook rustig aan op gunstige dagen gebruiken ze thermiek en gunstige winden om zich te verplaatsen zonder veel energie te verbruiken. Op geschikte plaatsen eten ze dan weer wat. Visarenden zijn hier bijvoorbeeld vaak in het voorjaar en de winter enige tijd te vinden voordat ze weer naar het Noorden of Zuiden trekken.

Toegevoegd na 5 dagen:
In het voorjaar (rond april) en najaar (september october ) zijn er vaak visarenden in Nederland, dus niet in de winter.