Waarom is rijden in de schemering zo vervelend?

Als je autorijdt, heb je overdag natuurlijk het beste zicht. 's Nachts is het zicht minder, maar nog altijd beter dan vlak voor het donker wordt, zo rond het einde van de schemering.

Waarom zie ik 's nachts beter dan aan het einde van de schemering, als het nog een klein beetje licht is?

En waarom treedt dit effect alleen in de avondschemering op, en niet in de ochtendschemering? 's Ochtends zie je vanaf volledig donker tot daglicht geleidelijk aan steeds beter, zonder die schemerdip die je 's avonds hebt - vanwaar dat verschil?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Cryofiel, Dat heeft te maken met de zgn adaptatie. helaas heb ik nu even geen tijd om het verder voor je uit/op te zoeken. wie weet kom ik daar later nog even op terug.

Antwoorden (5)

Ha, die Cryofiel;

Ik herken dat; ik heb zelf geen hekel aan 's nachts rijden (als de verlichting van de auto tenminste in orde is) omdat je dan veel minder wordt afgeleid en je focust op licht en donker. Overdag is alles ook gewoon duidelijk. Ik denk dat het probleem is dat je in de schemering eigenlijk continu bezig bent je kijkgedrag bij te stellen naar gelang het licht verandert en dat is erg onrustig voor je ogen en je concentratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de schemering hier een poosje duurt ,zijn je ogen de hele tijd bezig om zich aan te passen.
zou je bv van licht in een keer naar duisternis gaan dan passen je ogen zich veel sneller aan.
je ogen zijn gewoon even in tweestrijd en moeten zich maximaal inspannen.
bij de ochtendschemering gaan ze zich juist ontspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schemer is onregelmatig en dat maak het moeilijk voor de ogen om zich juist in te stellen. Er zijn te verschillen.

In het donker wordt je verblind door scherp licht en in als je in het licht ben en het wordt opeens donker dan zie een paar serconde ook niets. Dit gebeurd bij schemer voor je ogen dus heel de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal onderzoeken heeft uitgewezen dat mensen auto’s met de koplampen aan dichterbij inschatten dan auto’s op dezelfde afstand maar dan zonder de koplampen aan.
Het idee is dan dat als mensen de auto’s dichterbji inschatten, ze dus ook beter op deze auto’s letten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
-1
Toelichting: wat je hier verteld is helemaal waar. Ik wist ook al dat het zo was. Maar het is een ander onderwerp, het is geen antwoord op de vraag. Vandaar.
sNachts(donker) ziet men slechter dan wanneer het dag(licht) is. Wij zijn geen kat-achtigen.
Het is zo dat je ogen zich aan het licht van dat moment moet aanpassen.
Bij schemer duurt het proces van licht naar donker langer.Ieder minuut wordt het donkerder. Bij nacht(donker) blijft het hetzelfde waardoor je ogen zich niet steeds hoeft aan te passen.
Ochtend schemering is hetzelfde maar dan in andere volgorde, naar de dag(licht- beter zien)..