waarom maakt het hart een kloppend geluid...(spiersamentrekking, pompend bloed...etc)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
10.1K

Het beste antwoord

Wiki omschrijft het als volgt:

Als men een stethoscoop op de borst zet boven het hart kan men de harttonen horen, die worden veroorzaakt door het sluiten van de mitraal- en tricuspidaalklep (de eerste toon) aan het begin van de systole en het sluiten van de aorta- en pulmonalisklep aan het eind van de systole (de tweede toon).

Deze laatste twee sluiten niet exact gelijktijdig en voor een geoefend waarnemer is hoorbaar dat de tweede toon uit twee componenten bestaat. Zijn de kleppen vernauwd, of sluiten ze niet volledig, of als er andere stroombelemmeringen bestaan of abnormale openingen tussen de beide boezems en/of kamers, dan kan er bovendien een geruis hoorbaar zijn, het gevolg van turbulente stroming van het bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je geeft zelf het antwoord al. Het pompen van het hart gaat regelmatig en dat hoor je als kloppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hart maakt een kloppend geluid vanwege de afgepaste hoeveelheid bloed die het in een zekere regelmaat verder pompt. Ieder hartslag pompt het hart weer bloed door de hartkamers en iedere hartslag geeft daardoor een kloppend geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kloppen dat je hoort is het dichtslaan van de kleppen. Om en om gaan de kleppen van de kamers en de boezems dicht. Dus per cyclus kun je twee slagen horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hart bestaat uit een linker en een rechter pomp die in serie (achter elkaar) geschakeld zijn met steeds een tussenliggend (long- of lichaams)vaatbed maar verder niet direct met elkaar te maken hebben, behalve dat ze bijna tegelijk contraheren, omdat ze gelijktijdig worden gestimuleerd. Ze contraheren echter niet volledig op dezelfde moment. Dit komt doordat de sinusknoop in het rechter atrium gelegen is. Op die manier zal het rechter atrium voor het linker atrium contraheren. De ventrikels contraheren wel op hetzelfde moment, maar de contractie van beiden duurt niet evenlang. Zo zal het rechterventrikel eerst beginnen met bloed uit te persen en deze contractie minder lang aanhouden. De linkerventrikel zal bloed pompen in de systeemcirculatie. Hier ligt de weerstand veel hoger dan in de pulmonale circulatie. De minimumkracht om de weerstand te overwinnen is dus veel sneller bereikt in de rechter harthelft dan in de linker harthelft. Door deze hogere weerstand in de systeemcirculatie zal de linker ventrikel langer moeten contraheren om al het bloed in de systeemcirculatie te pompen. Het hart pompt in rust bij een volwassene ongeveer 5 liter bloed per minuut rond; bij inspanning kan dit ongeveer vervijfvoudigd worden, afhankelijk van trainingstoestand en leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluid dat je hoort is inderdaad het rondpompen van bloed door het lichaam...