Waaraan overlijden insecten? Is dat een natuurlijke dood, door bijvoorbeeld een hartaanval etc.?

Immers de meeste (alle?) insecten hebben een hart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken er ook een aantal die zijn overleden aan een vliegenmepper.
Dat valt, geloof ik, NIET onder een natuurlijk dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, ik vind dat redelijk natuurlijk ;s
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ze overlijden met name aan de vliegenmepper en mijn schoen, een oude krant bied ook uitkomsten natuurlijk ;-)

Het beste antwoord

ALS insecten al een natuurlijke dood sterven dan is het meestal (1) doordat ze slechts een korte levensspanne hebben (vlinders en eendagsinsecten), een soort geprogrammeerde dood en (2) doordat ze hun afvalstoffen niet kwijt kunnen. Dat laatste klinkt misschien raar, maar insectenlijven bv de sprinkhaan, bestaan uit allemaal segmenten. Dieren zijn ooit in de evolutie gesegmenteerd ontstaan. Bij een regenworm is dat ook aan de buitenkant duidelijk: je ziet allemaal van die 'ringetjes'. Ook andere insecten en ongewervelden bestaan op die manier uit allemaal segmenten. Bloed hebben insecten en ongewervelden niet, ze hebben iets dat er op lijkt: haemolymfe, een groen/gelige vloeistof (is namelijk gebaseerd op koper in plaats van ijzer)die vrij door de segmenten beweegt. Door het eten komen er ook afvalstoffen in een segment en er zijn orgaantjes die een zelfde soort werking hebben als onze nieren: die filtreren de haemolymfe. Het merkwaardige is echter dat de verzamelde afvalstoffen niet worden uitgescheiden maar 'over de schutting worden gekieperd' namelijk naar het volgende segment (naar achter toe). Je snapt dat dan dat volgende segment het extra zwaar krijgt, maar ja, die keert de vuilnisbak ook weer om in het volgende segment... Alleen het laatste segment moet er iets mee doen, en niet bij alle insecten kunnen de afvalstoffen worden uitgescheiden. Uiteindelijk wordt het nivo van de afvalstoffen TE toxisch en overlijdt het insect.

Tenslotte: een insect kan ook aan uitdroging, verhitting, ondervoeding e.d. overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste insecten maken onderdeel uit van de voedselketen: Zij worden opgegeten door andere insecten, vogels, reptielen en kleine zoogdieren.

Daarnaast vriezen veel insecten dood in de winter.
Tenslotte zijn er veel insecten die van ouderdom sterven: Zij leiden slechts een kort leven. Denk bv aan de nachtvlinder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de eendagsvlieg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die sterft ook van ouderdom ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
Als die zijn dag niet heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och arme eendagsvlieg als die zijn dagje niet heeft?
Maar zelfs de Insecten die meer dan een jaar lang kunnen leven,vooropgezet dat ze niet door vogels,muizen en andere knaagdieren en andere insecten worden opgegeten,zullen een voor hen zeer natuurlijke dood sterven.
Ik vernoem hierbij de Bij,die om de winter te kunnen overleven de hele winter lang in de Bijenkast of zijn holle boom bij zijn zwerm moet doorbrengen.
De Wesp die de hele winter lang goed verstopt in kelders en zolders van bij voorkeur liefst bewoonde huizen zit.
En vele soorten vlinders die zelfs tijdens zeer strenge winters gewoon buiten op de takken en stammen van bomen en op de buitenmuren van huizen blijven en daarbij helemaal invriezen tot een massieve blok ijs,en als in de Lente door de kracht van de zon het ijs smelt en de vlinders uit zijn blok ijs bevrijd zijn dan komen die vlinders als bij wonder weer tot leven en vliegen weg alsof er niks gebeurd is.
Toch zullen ook zij,vooropgezet dat ze niet door vogels,muizen en andere knaagdieren en andere insecten worden opgegeten,een voor hen zeer natuurlijke dood sterven.
Meestal pas nadat zij hun partner,of partners,bevrucht hebben,want dan zit hun levenstaak erop,door,en na die natuurlijke taak is ook al hun levenskracht en energie om te kunnen keven opgebruikt,gewoon omdat ze helemaal op zijn,opgebruikt zeg maar.
Dus een Hartinfarct,Hartfalen,een Beroerte,een Embolie,Een Longontsteking en al dat andere waaraan mensen,en zoogdieren,zelfs de muis en ook reptielen kunnen sterven,daar zitten Insecten niet mee.
Nog Enkel alternatieve bronnen,zie op het volgende:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had graag een bron willen toevoegen,maar met zoektermen als:"Als Insecten niet worden opgegeten?"
"insecten die een natuurlijke dood sterven"
Of:"Waaraan sterven insecten een natuurlijke dood?"
Krijg ik enkel antwoorden als:" Insecten als voedsel voor de mens"En:Entomofagie - Wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/EntomofagieDelenInsecten worden door veel dieren gegeten"Of:Natuurinformatie - Insecten als voedsel voor de mens
www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/...nl/i001167.htmlDelenIs het dan niet vreemd dat wij garnalen en kreeften als een lekkernij ... Ze worden of werden gegeten."En tot slot:"[PDF]
Insecten als voedsel - Wageningen University
www.wageningenuniversity.nl/NR/.../Insectenalsvoedsel.pdfDelenBestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - Snelle weergave
Insecten als voedsel. Arnold van Huis. (Entomologie,WUR). Wereldwijd worden er ongeveer 1400 verschillende soorten insecten gegeten,En:" Marcel Dicke: Waarom zou je geen insecten eten? | Video on TED ... ► 16:34► 16:34
www.ted.com/.../marcel_dicke_why_...Delen18 nov 2011 - 17 min
TED Talks Marcel Dicke doet een smakelijke oproep om insecten aan ieders dieet toe te voegen."
Aan alle liefhebbers: SMAKELIJK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je wel zult merken zijn er links bij waarbij ik ervoor gezorgd heb dat die niet zomaar open kunnen,tenzij je de juiste vermelde woorden selecteert die er staan en die via Google opent.
Dit deed ik omwille van de vele nieuwsgierige kinderen die ook hier komen en wel eens iets "nieuws" willen uitproberen,begrijp je wel?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik begrijp het. Je hebt ervoor gezorgd dat alleen kinderen de links kunnen openen, en dat ouderen blijven steken bij de foutmeldingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mening is vrij,hoe iets op te vatten en hoe ermee om te gaan ook...
Manieren om iets gemakkelijk op te lossen echter ook,wist je dat?
Tip:"Entomologie"Staat vermeld.
En:"Entomofagie"Staat vermeld.
Zoek het eens op,via Google en ook deze tip staat vermeld.
Net dit met het oog op de Kinderen.
Probeer en leer,en vooral:Begrijp!
Ik gaf je al de pap,nu ook al de lepel erbij,kauwen moet je echter zelf hé?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En mijn beste Cryofiel, Het dessert krijg jij er van mij nog gratis bij: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/...nl/i001167.htmlDelen
En ook deze link stond al vermeld,en die gaat ook bij de eerste vermelding gewoon open bij klikken.
Smakelijk jongen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij denkt werkelijk dat hier kinderen komen die in reacties gaan zoeken, linkjes aanklikken en HIER van schrikken? Of dat er kinderen zijn die hier komen, reacties aanklikken en hier niet uitkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik twijfel er niet één moment aan dat er zeer vele kinderen bestaan en waarvan er ook hier komen,die veel méér kunnen dan de meeste volwassenen.Maar een vraag is een vraag,en een uitleg is een uitleg,en wie er mee wil doen wat die maar wil is niet aan mij om te bepalen,gelukkig is daar,en ook hier,daar iedereen nog vrij in.
Ik dus ook.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als iemand je erop wijst dat je precies het omgekeerde bereikt van wat je wilt bereiken, is dat geen reden om op zo'n neerbuigend toontje te gaan spreken. Feit blijft dat jouw "codering" van de informatie heel eenvoudig kan worden omzeild door precies die kinderen die jij weg had willen houden, maar dat bijvoorbeeld mijn moeder er nooit uit zou komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies cryo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was idd andersom bedoeld en helemaal niet neerbuigend Cryofiel. Sorry als ik zo over kwam voor jouw.
Zoals ik al zei,er bestaan slimme kinderen en die kunnen echt wel veel meer dan de mensen van mijn tijd.