hoe verzorg ik een hangbuikzwijntje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel knuffelen! want dat ziet er zo lief uit!

Het beste antwoord

Als je een hangbuikzwijn goed wilt verzorgen, moet je je aan de dingen houden die op deze website staan:
http://www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=25145,51751&anav=51754
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met veel liefde, toch wel vrijheid, eigenlijk meer als een hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier eens:
Onderhoud en verzorging
Let erop dat het hok vocht- en tochtvrij is, en makkelijk te reinigen en te ontsmetten. Het is ook belangrijk dat het hok goed gelucht kan worden.

Als bodembedekking dient een dikke laag stro te liggen, 35 cm dik is een goede richtlijn voor een betonnen vloer. Varkens vinden het heerlijk zich daar een plekje in te wroeten en zich te nestelen. Het is ook erg isolerend. Ook al wordt het stro niet bevuild door de varkens, het is zeker wel nodig om tijdig (om de 2 à 3 weken) het stro te ruimen en een verse laag stro neer te leggen.

Na het reinigen van de stallen waarbij men allerhande infectiehaarden zoals mest, voederresten, larven van insecten e.d. wegruimt, dient een grondige ontsmetting te gebeuren. Zowel bij het reinigen als bij het ontsmetten is de werkwijze zeer belangrijk.
De volgende stappen dienen genomen te worden:

•Vuil verwijderen

•Inweken met water

•Inweken met ontsmettingsmiddel

•Schoonmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verzorging

Zoals alle huisdieren heeft ook een hangbuikzwijntje zijn verzorging nodig. Dit bestaat uit het controleren en onderhouden van huid, oren, tanden en hoefjes.
De hoefjes mogen niet te lang worden. Is dit wel het geval, dan zullen ze bekapt moeten worden. Huid, ogen en oren moeten fris en schoon zijn.
Het zwijntje heeft meer dan één reden om een lekker modderbad te nemen. In de eerste plaats wil hij zijn huid vochtig houden. Dit voorkomt schilfers. Daarbij komt dat als er parasieten op de huid aanwezig zijn, deze door de modder verstikt raken en bij het opdrogen van de modder automatisch verwijderd worden. En in de zomer is modder de zonnebrandolie die zijn huid beschermd tegen de felle zon.
Een lekkere borstelbeurt met een stevige maar zachte borstel verwijdert de laatste resten modder. Tijdens het borstelen, kun je je zwijntje meteen controleren op wondjes en oneffenheden.

Voeding
Het goed en gezond voeren van ieder dier is belangrijk. Een varken is een alleseter. Dit wil niet zeggen dat je hem dan maar alle resten van het huishouden moet voeren. Ook hij heeft recht op een uitgebalanceerd dieet. In de natuur scharrelt hij zelf zijn kostje bij elkaar maar als hij op 5 vierkante meter leeft, is hij snel uitgezocht. Dus een volledige mix is aan te raden. Deze bestaat uit allerlei soorten granen, zaden en brokken die samen de goede hoeveelheid vitaminen en vezels bevatten voor een gezond biggetje.
Wees voorzichtig met extraatjes. Sommige stoffen zijn giftig! Chocolade is er één van en ook zout is verschrikkelijk slecht. Dus gekookte etensresten zijn uit den boze! Bovendien is het bij wet verboden om vlees aan varkens te geven. Dit verbod is ingevoerd om overdraagbare dodelijke ziektes te voorkomen.

Als tussendoortje blijven er genoeg dingen over om hem mee te verrassen: groentes, vruchten, stukjes brood, kippengraan, hele eieren en nog veel meer. Maar...alles met mate.
Voer 'op het oog', want niet ieder dier heeft dezelfde hoeveelheid voer nodig. Hou je aan de adviezen op de verpakking. Zie je dat hij te dik begint te worden, dan zullen eerst de extraatjes moeten minderen. Helpt het niet voldoende, dan kun je daarna de voerhoeveelheid aanpassen.

Een varkentje is een gewoontedier. Het is voor hem dus belangrijk om altijd op dezelfde plaats om ongeveer dezelfde tijd voer te krijgen.