Is het mogelijk (normaal) te kunnen schrijven zonder te kunnen lezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (10)

Ha, die Gast25170;

Nee, want lezen is hetgeen dat je eerst leest voor je kunt schrijven. Schrijven is enkel de handeling om de codes (letters, cijfers, leestekens, grammatica) die je met het lezen hebt geleerd op vast te leggen.

Toegevoegd na 31 seconden:
'eerst leest' -> 'eerst leert'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is onmogelijk.
Je leest namelijk op het moment dat je schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Volgens de fysiologie/psychologie heb je verschillende systemen. het geheugenspoor en het waarnemingsspoor. Het geheugenspoor is het beeld/programma dat je in je hoofd heb van een beweging. Het waarnemingsspoor reageert en vergelijkt continue met het geheugenspoor wat je doet. Maar in je vraagt stel je dat je niet kan lezen, dus ook geen geheugenspoor hebben van hoe die letters eruit zien los of in een woord of zin. Je stuurt op deze manier bewegingen continue bij.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nu weet ik het weer zeker dat het Adam's closed loop theory is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wel teksten overschrijven, maar je weet niet wat je schrijft, omdat je niet kan lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet mogenlijk, lezen en schrijven zijn een en dezelfde vaardigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt met "normaal"dat iemand schrijft zonder voorbeeld nee. Als je bedoelt met voorbeeld, zal dat maar heel kort lukken, ik denk dat je al snel gaat herkennen wat je overschrijft, en het dan jezelf aanleert
13 jaar geleden
Ik denk ook van niet,
zelfs als je met je ogen dicht schrijft ben je in gedachten nog steeds aan het lezen wat je schrijft.

Lezen doe je dan ook niet met je ogen, die kijken alleen maar, lezen doe je met je hersenen. Voor schrijven geldt hetzelfde. Het kan met je handen maar ook met je voeten, mond of met een computer via je stem of zelfs met je ogen. (o.a. door naar letters op een beeldscherm te kijken)

Verder zijn er mij geen gevallen bekend van mensen, na bijvoorbeeld een ongeluk of door een hersentumor, met deze symptomen, dus je kan er wel van uitgaan dat het zich in één hersengebied afspeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar wat je met schrijven bedoelt.
Mijn schoonvader is laaggeletterd, kon tot voor 3 jaar terug niet lezen en schrijven in de zin zoals we dat normaal vinden.
Wat hij wel kon was woorden die vaak voorkomen noteren.
zoals werk, de naam van zijn kinderen, de woonplaats en de straatnaam en natuurlijk zijn eigen naam. maar hij kon er beslist geen zinnen van maken.
Hij heeft jaren lang meer `getekend` dan geschreven.
Mensen die hem kenden begrepen dan toch wat hij bedoelde en voor zijn gevoel had hij dan wat opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets schrijft, dan lees je het toch ook gelijk? Dus het is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet als je iets wil schrijven wat je zelf ook begrijpt.
Je kan wel een woord natekenen en dan schrijf je in principe ook alleen je weet zelf totaal niet wat je op hebt geschreven..