Hoe komt het dat Chinezen zulk een groot hoofd en opgezwollen gezicht hebben, in vergelijking met de Europeaan.

Het is me opgevallen dat de lichaamsbouw van de gemiddelde chinees sterk verschilt van deze van de gemiddelde Europeaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4K

Antwoorden (3)

Het is wel een beetje kort door de bocht, want dit geldt beslist niet voor alle Chinezen, zoals ook niet alle Europeanen op elkaar lijken: een Italiaan oogt voor ons heel anders dan een Ier of een Pool, zo zijn er ook grote verschillen tussen een Chinees uit het oosten of het westen van China.
Vaak zijn verschillen in lichaamsbouw lang, lang geleden ontstaan, en als een groep mensen geen 'inmenging' van buitenaf krijgt, zullen die kenmerken geprononceerder worden.
Zo kun je ook goed zien dat de Nieuw-Zeelandse Maori's verwant zijn aan andere Pacifische volkeren, en aan de Inuit ('Eskimo's') dat ze afstammen van het mongoloïde ras.
Ooit zal een ronder gezicht een voordeel hebben gehad misschien, zoals ook het verhaal gaat dat bepaalde Afrikaanse stammen verhoudingsgewijs langere benen en een andere spierverhouding hebben omdat ze van oudsher grote afstanden moesten afleggen (denk aan de Oost-Afrikanen die vaak sprints winnen...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind die opmerkingen over het hoofd nogal kort door de bocht. ik kan niet zeggen dat chinezen iha een groter hoofd hebben dan andere rassen. integendeel zou ik zeggen.
wat wel het geval is, ze zijn over het algemeen kleiner van stuk. daardoor kunnen de verhoudingen misschien anders lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat chinezen juist over het algemeen buitengewoon fijn en subtiel gebouwd zijn.
Als je uit bent op een grapje, zou het kunnen zijn door het gebruik van sambal. Ik krijg ook een opgeblazen kop door flink sambalgebruik.