hoe kwamen de mensen in de prehistory aan hun nodige calcium?

aan de moderne mens wordt verteld dat je dagelijks calcium nodig hebt voor de opbouw van sterke botten en tanden. wij drinken daarvoor melk en eten melkproducten.
de prehistorische mens had geen huisdieren of vee zoals melkkoeien. melk, yoghert kwark boter en kaas kenden ze dus niet.

hoe kwamen zij dan toch aan de calcium om sterke botten en tanden te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Calcium haal je niet alleen uit zuivel. Er zit bijvoorbeeld ook veel calcium in bladgroenten, bonen, zaden, noten, etc.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen in de prehistorie hadden niet zo veel calcium nodig als ons nu. Ook hadden mensen uit de prehistorie natuurlijk botten om op te knagen en daar zit ook calcium in.

Andere antwoorden (2)

Zij knaagden ongetwijfeld de botten van hun prooi. Daar zit calcium in. Bovendien was de sterfte veel groter doordat het dieet en de hygiëne minder goed was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was ook niet nodig om de soort voort te laten bestaan, als je je voldoende voortgeplant hebt en je kinderen hebt grootgebracht ben je evolutionair gezien gewoon klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Engelse ziekte komt door gebrek aan vitamine D door gebrek aan zonlicht. Ik weet niet of dat een typische prehistorische aandoening is geweest.
Cryofiel
10 jaar geleden
@CaatPeeters, werden de mensen niet ouder dan 35, of was 35 destijds de gemiddelde leeftijd? Als het laatste het geval is, en er was hoge kindersterfte, dan zullen zij die de leeftijd van 20 haalden, meestal ook wel 50 of 60 zijn geworden.
Mensen uit die tijd waren verzamelaars. Het waren nog geen stoere jagers op de open savannes. Ze aten meestal dat wat bij het water voortkwam. Wadend door ondiepe meren kamden ze rustig de oevers af, op zoek naar vis, vogeleieren en schaaldieren.
Ook ander voedsel in de buurt van water zoals planten en vruchten werden verzameld. twee grote voedselgroepen - granen en zuivel- ontbraken in hun oerdis, omdat de veeteelt en landbouw nog niet hun intrede hadden gedaan.
Dseondanks blijkt uit voedingskundige berekeningen dat de oermaaltijd verrassend goed voorzag in vitamines, mineralen, vezels en vetzuren.

Uit onderzoek van skeletten van mensen uit de oertijd blijkt dat een lage botmassa veelvuldig voorkwam. Geschat wordt dat de Oerdis bijna 700 mg. per dag bevatte en dat is inderdaad lager dan we tegenwoordig gewend zijn.
Echter fracturen waren zeldzaam.
Bovendien kwam een lage botmassa zowel bij mannen als vrouwen voor en ontbreekt het typische botverlies en toenemende fragiliteit, dat tegenwoordig zo kenmerkend is
bij osteoporose.
Ook ander onderzoek concludeert dat de botten in de oertijd sterker waren dan tegenwoordig. Gedacht wordt dat het hoge gehalte aan kalium en het lage gehalte aan natrium een calciumbesparend effect hebben gehad in de oermaaltijd.
amc