Kunnen dieren nog op een andere manier ademhalen dan via hun longen of kieuwen?

Kunnen dieren nog op een andere manier ademhalen dan via hun longen of kieuwen? Zo ja, welke dieren ademen via een andere techniek en hoe doen ze dat dan juist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4K

Antwoorden (4)

via de huid

Toegevoegd na 2 minuten:
amfibieen. zoals kikkers/salamanders. ze worden geboren als dieren met kieuwen maar naarmate ze transformeren verdwijnen de kieuwen zodat ze ook op land kunnen lopen. op land ademen ze dan met hun mond en als ze onder water zijn halen ze wat zuurstof op via de huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Insecten ademen door de poriën van hun onderlijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tracheën heet dat.
Sommige geleedpotigen (misschien ook insecten) , hebben een originele manier van ademhalen

Waterschorpioenen en waterwantsen hebben een soort periscoopbuis waardoor ze onder water toch lucht kunnen happen.

Andere brengen een paar luchtbellen in het water , om vanuit het water een voorraadje te hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vogels hebben naast longen, ook luchtzakken, waardoor ze de zuurstof efficienter kunnen gebruiken.
Rieneke1