Is een witte gans altijd alleen?

In een parkje in de buurt zit altijd een witte gans helemaal alleen. Althans: hij zit wel bij andere eenden en watervogels, maar niet met een andere gans. Terwijl je grijze ganzen altijd in grote groepen bij elkaar ziet zitten.
Is een witte gans altijd alleen? (Ik vind hem altijd een beetje zielig).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.3K

Het beste antwoord

Als je er echt iets aan zou willen doen: er bestaat een heuse stichting die ganzen koppelt aan een maatje: Stichting Akka's Ganzenparadijs . Maar misschien gaat dat je wat te ver?

http://nieuws.be.msn.com/bizar/artikel.aspx?cp-documentid=151028327

http://www.depers.nl/opmerkelijk/355012/Single-ganzen-daten-in-Drenthe.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je tip! +
Het gaat misschien wel ver, maar mijn hele gevoel zegt al jaren dat dit dier ongelukkig is. Dus waarom zou ik het niet proberen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat je hem of haar dan inderdaad wel heel erg gelukkig maakt en ganzen worden best heel oud... Dus alleszins de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege je tip, + 10 !!

Andere antwoorden (9)

Nee.

Zie plaatje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie ze altijd in groepen lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een witte gans is altijd AL EEN... Maar ze kunnen ook samen AL EEN zijn, dat ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mogelijk mankeert iets hij of zij iets, waardoor hij of zij uit de groep gestoten is.
ganzen zijn bikkelhard wat dat betreft (en niet alleen ganzen)
ook voor witte ganzen is het normaal een partner te hebben.
soms prefereren ze zelfs een triootje.
en die paartjes en triootjes vormen normaal gezien weer een groep.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het is wel terecht dat ik hem een beetje zielig vind?
Rieneke1
14 jaar geleden
jazeker, een groepsdier wat alleen zit kan zich niet senang en veilig voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom zit hij dus altijd bij de eenden. Aaa, zielig, ik ga hem deze winter weer voeren.
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, verwen hem maar een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en geef m van mij maar wat extra's dan! Ik vind 't wel heel sneu klinken. Als 't aan mij lag en ik kon het dan ..dan.. pff speurde ik Nederland af naar nog een eenzaam gansje! Hopelijk vindt hij/zij nog iemand! :( Onder 't motto:
"Gans zoekt Gans".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een tip?
Rieneke1
14 jaar geleden
bedoel je om 'm wat te verwennen iris?
bruin brood is goed, en gaat er in als koek! :)
Niet alleen in de mensen wereld maar ook in de dieren wereld worden buitenbeentjes buiten gesloten. Wanneer er meereder witte ganzen zouden zijn dan had deze waarschijnlijk gewoon meer ganzen om zich heen gehad.
Is wel een beetje zielig maar zoals het altijd al geweest en het zal ook altijd zo blijven, dat is de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een gemixte groep van 10 witte en 5 grijze ganzen achter m'n huis lopen. Die blijven altijd bij elkaar in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ganzen vormen koppeltjes; mannetje en vrouwtje. Als er 1 van de 2 dood gaat blijft die ander altijd alleen. Zal geen koppeltje meer vormen met een andere gans.

Dat wil niet zeggen dat er geen andere ganzen in de buurt kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wordt verstoten door de grijze ganzen.
Ganzen hebben hun partner voor het leven.
Hij/zij zal dus het geluk moeten hebben dat er een partner bij hem in de vijver komt of hij moet elders uitgezet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zielig, hij zit al zeker 2 of 3 jaar alleen.
Als één van beide sterft, blijft de andere gans meestal alleen.