Wat kan dit voor spin zijn?

De spin heeft rode poten, een zwart glimmend lijf dat sterk lijkt op dat van een mier en buiten proportioneel grote zwarte kaken.
De lengte van het lijf is zo'n 0.5 cm en de hele spin is in ruststand zo'n centimeter groot.

Toegevoegd na 1 uur:
De poten van de spin zijn dun, bijna doorzichtig.
De kaken van de spin staan naar beneden gericht en er zitten kleine, zwarte bolletjes aan de uiteinden.
De spin maakt draden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kriebelvraag zeg ;) spinnen met rode poten.. ik voel ze gelijk op me lopen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker toevallig!
Ik had er nog nooit eerder een gezien...

Antwoorden (3)

australian red back
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal een purse web spider zijn (familie: Atypidae). Alhoewel, 0.5 cm is wel klein... Hier een foto ter vergelijking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verduidelijking: Deze spinnen zijn meestal tussen de 1 en 2 cm groot.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een poging dan ;-) De tweede foto is een "kleine heidehangmatspin"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden, maar dit is hem niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sprekend; echt alles klopt... Behalve de witte stippen op het achterlijf die ik zag toen ik de spin googlede..
Ik vraag me af of ze die allemaal hebben -- bij die op jouw foto kan ik ze in elk geval niet zien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, na meer te hebben gezocht blijkt het niet de kleine heidehangmatspin te kunnen zijn.
Deze soort heeft altijd de twee witte vlekken op het achterlijf; iets wat de door mij gezochte spin niet heeft.
http://www.xs4all.nl/~ednieuw/Spiders/Dysderidae/DysderidaeNL.html

Ik denk dat het een celspin is. Een ongevaarlijke spin die pissebedden enz eten. Het is een soort die in vele kleuren voorkomt. Het is wel een agressieve spin, is snel geïrriteerd en bijt snel, wat voor ons dus ongevaarlijk is. Bekijk de link even en scrol een klein eindje naar beneden en bekijk de foto van de dysdera erithrina. De zwarte variant met rode poten ;)

Toegevoegd na 9 minuten:
@firestarter: ik weet niet welke spin jij op de foto hebt...het alleen echt geen purseweb spider...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, het is hem niet, al lijkt de door jou gevonden spin er wel heel erg veel op!
Alleen de kaken zijn anders, zoals ik schreef in mijn toevoeging staan deze naar beneden gericht en zitten er bolletjes aan de uiteinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazekers is de spin op de foto een purseweb spider. De wetenschappelijke benaming is "sphodros rufipes" (vertaling: rufus = rood, pes = voet). Misschien was ik niet volledig met de benaming. Deze spin wordt ook wel de "red legged purseweb spider" genoemd.