Is het mogenlijk om een mens met een dier te kruisen ?

zou daar een levend wezen uit kunnen komen

in: Biologie
rebecca
ik ga het ook niet testen, maar ben benieuwd of dat zou kunnen
we zijn toch zelf apen? rare mensen die darwinisten...
vertel...
Ja, zo'n kruising is mogelijk. Kijk maar naar Joling...
Flauw Zilvia.

Een kruising tussen een mens en een chimpansee is misschien mogelijk aangezien het DNA van de twee soorten voor ongeveer 99,4% (andere wetenschappers
houden het op 96%) overeenkomt. De overeenkomst is te vergelijken met die tussen paard en ezel (die een muilezel of muildier als hybride kunnen produceren). In het Engels worden dergelijke wezens chumans of humanzees genoemd (van human mens en chimpanzee chimpansee). Hun bestaan is nog hypothetisch: er is geen enkel wetenschappelijk erkend voorbeeld van zo'n hybride.

Het zou kunnen dat er mensen gemeenschap hebben gehad met chimpansees. Mensen en chimpansees hebben een verschillend aantal chromosomen en 99,9% van dergelijke kruisingen zou waarschijnlijk onvruchtbaar zijn, net als 99,9% van de muildieren en muilezels (kruisingen tussen paard en ezel).

Ilja Ivanov was een Sovjetwetenschapper die in de jaren '10 en '20 van de 20e eeuw poogde een mens-aaphybride te creëren. Hiervoor reisde hij naar Afrika, waar hij chimpansees liet injecteren met sperma van de lokale zwarte bevolking, maar dit leverde geen resultaat op. Een aantal apen werd meegenomen naar een kweekstation in Soechoemi, waar hij verder werkte aan zijn studie. Hij poogde ook om toestemming te krijgen om vrouwen uit Guinee te injecteren met chimpanseesperma, maar de Franse koloniale regering was hierop tegen en er is geen bewijs gevonden dat dit experiment ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Begin jaren '30 werd hij gearresteerd door de Sovjetregering en veroordeeld ...
Ik zal stoppen met praten hieronder vind u nog een handige link.

Nee, op dit moment zeker nog niet, en naar het er naar uitziet gaat dat ook in de afzienbare toekomst niet gebeuren.

Er moet ZO veel gebeuren voor een organisme om zich succesvol voort te planten, dat dat in elk geval tussen twee verschillende soorten niet lukt. Tussen twee zeer, zeer nauw verwante soorten (zoals paarden en ezels) is het al moeilijk en krijg je uitsluitend onvruchtbare nakomelingen, maar tussen twee niet -verwante soorten is in elk geval een natuurlijke kruising onmogelijk.

In een reageerbuisje in een laboratorium met veel kunt- en vliegwerk kun je heel misschien een enkele eigenschap (zoals een bepaald eiwit) die eigen is aan de een soort door de andere laten voortbrengen, maar daarmee verandert de soort uiteindelijk niet.

Chimaera's, hoe spannend of interessant ook, en hoeveel schitterende verhalen je er ook over kunt schrijven en hoeveel ze in de mythologische literatuur ook voorkomen, zijn en blijven voorlopig nog wel even science fiction.
Nee het DNA zal overeen moeten komen. De chimpansee komt nog het dichtst bij de mens. Zie de link over informatie over kruising tussen chimpansee en mens.
Mocht dit mogelijk zijn, dan was het al gebeurd!!

Dus antwoord=Nee

Ik zal de verdere details besparen, van hetgeen sommige mensen al hebben uitgespookt met dieren!
Nee. Uit archeologische opgravingen is wel bewezen dat een homo-sapiens was te kruisen met een homo-erectus, maar deze waren waarschijnlijk onvruchtbaar.
nee, dat komt omdat ieder organisme een bepaald aantal chromosomen hebben. Een mens heeft 46 chromosomen en een paard heeft 64 chromosomen. Dit aantal komt niet met elkaar overeen en er zal dus geen bevruchting plaats vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
tenminste mocht je een mens met een paard willen voortplanten (wat heel raar klinkt ).
Het is nu nog niet mogelijk of nodig, sommige mensen zijn erger dan beesten.
Maar dat even daargelaten, het genoom (de complete genetische bouwtekening) kan in de toekomst waarschijnlijk zo gemanipuleerd worden dat het dieren- lichaam organen voor mensen kan maken en een volgende stap is dat het dierengenoom compatible gemaakt wordt om met een menselijk genoom interactie te kunnen hebben.
Veel mensen denken aan chimps omdat die genomen al voor ver in de 90 % met elkaar overeen komen.
Het zal echter enorme inspanning kosten die laatste procent weg te werken.
Dan moet je je afvragen wat voor nut het zou hebben , er zijn al genoeg mensen met apenstreken.
Men zal uit medisch oogpunt waarschijnlijk varkens willen gebruiken met gehumaniseerd genoom voor de aanmaak van organen of met gaat toch de "verboden vrucht "het klonen verder ontwikkelen, waarbij men de telomerenteller
(deelteller) weer op nul gaat pogen te zetten.
Nu al wordt van sommige mensen placentaal bloed bewaard (rijk aan stamcellen) om in de toekomst deze in te kunnen zetten om defecte onderdelen (organen ) te repareren.
Het grote voordeel daarvan is dat de deelteller (de telomeren) nog op de beginstand staan, een cel houdt bij hoe vaak hij gedeeld heeft en als de pakweg 50X overschreden wordt, stopt de cel zijn voortplanting.
Dat is bedoeld om kanker onder controle te houden, als een cel zich deelt kunnen defecten ontstaan die oa.kanker veroorzaakt. De mens is daar nogal kritisch op afgesteld.
muizen hebben een te lange deelteller en die arme diertjes sterven meestal aan kanker.
Maar ook dat probleem krijgt bij de manipulatie van het (menselijk) genoom veel aandacht.
Nu is na ongeveer 120 jaar de mens compleet uitgedeeld (zijn cellen dus) en is dat ook zo een beetje het theoretisch maximum.
De oudste vrouw ter wereld (Hendrikje115 jaar oud) een Nederlandse, is naar haar door wetenschappelijk onderzocht. Vreemd genoeg waren haar hersenen biologisch 60-80 jaar oud en functioneerden tot op het laatst zeer goed.
Blijkbaar houden de hersenen er een andere levensverwachting op na dan "de rest " van het lichaam.
Ook vanuit dat oogpunt is het interessant in hoeverre kruisingen en genoommanipulatie de levensverwachting op
kunnen voeren.
Dat betekent wel dat we dan misschien dat we onze 100ste verjaardag in onze werkkring gaan vieren.
Geraniums zullen dan in Nederland mogelijk uitsterven.....
Je kunt vanaf de bouwtekening van een Boeing 737 geen Airbus A380 maken. Ze zijn niet compatibel, De bouwtekening is in levende wezens het DNA.

Die in een zel en een paard komen deels overeen, maar er komt een ezel noch een paard uit, en het resultaat kan zich niet voortplanten