Als men 't heeft over oxidatie van waterstofsulfide tot zwavel, gaat 't dan over een verbranding met zuurtstof of over elektronenoverdracht?

In een biologieboek voor de middelbare school wordt gesteld dat waterstofsulfide in cellen zou worden geoxideerd tot zwavel. Als definitie op internet kom ik tegen dat oxidatie een proces is waarbij elektronen worden overgedragen waarbij het oxidatiegetal van de reductor toeneemt. Daarbij wordt ook vermeldt dat oxidatie vroeger betekende: een proces waarbij zuurstof betrokken is zoals bijvoorbeeld verbranding. Ik vroeg me af welke van de twee definities van oxidatie in de bovengenoemde context bedoeld wordt. Mij lijkt verbranding logischer dan elektronenoverdracht, maar gezien het boek nog maar net uit is (dus op de hoogte zou moeten zijn van de vernieuwde betekenis van het woord oxidatie), en er in hetzelfde hoofdstuk ook veel wordt gesproken over elektronenoverdracht wil ik het graag even checken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (2)

Er komt bij deze reachtie geen zuurstof aan te pas. S is volgens het periodiek systeem vergelijkbaar met O. De reaktie van waterstofsulfide (H2S) tot zwavel (S2) en waterstof (H2) is gelijk aan die van water (H2O) tot zuurstof (O2) en waterstof (H2). Dit is dus de andere kant op als de verbrandingsreactie, waarbij H2S ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom aanzetten met een complex antwoord vrees ik. Allereerst klopt het gewoon precies wat je zelf schrijft,

MAAR ik vond een voorbeeld (niet in het lichaam trouwens) waarbij H2S in industriele afgassen JUIST met zuurstof wordt omgezet naar SO2 via het zf Claus proces volgens:
2 H2S + 3 O2 <=> 2 SO2 + 2 H2O (zie eerste link)

Die omzetting naar zwavel in cellen is dan in ieder geval niet in mensencellen want die zetten juist zwavelhoudende stoffen (uit bijv knoflook) om naar H2S (zie link 2 voor extra info)

Cellen die H2S kunnen omzetten naar S zijn waarschijnlijk zwavelbacteriën (ik neem aan dat dit ook in je boek staat) en die hebben een heel ander metabolisme waardoor zij het zonder zuurstof kunnen.
En dat maakt nou precies het verschil, dit zijn zg anaerobe organismen die JUIST in afwezigheid van zuurstof oxidaties kunnen doen. Dus het is oxidatie maar niet "het normale" proces zoals we gewend zijn
amigo