Het voorkomen is belangrijk, daarmee kunnen ze laten zien of ze de dominante man zijn van de omgeving... Zijn ze de dominante man, the alpha male, dan kunnen ze hun genen doorgeven aan de vrouwtjes... Dus het is een showen van macht en dominantie aan de groep... Dus het imposant eruit zien van de man is bevorderlijk voor de soort...

Niet omdat mannetjes het meer koud hebben dan vrouwtjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is een secundair geslachtskenmerk, zoals de dikke wangen van een ongesneden kater.
het geeft bescherming bij schermutselingen.
verder zegt de kleur van de manen iets over de voedingstoestand van de leeuw, en z'n mate van dominantie.
Rieneke1
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Maar wát betekent de kleur van de manen dan? Ik heb bruine, caramelkleurige en zwarte manen op leeuwenfilms gezien. Vind het een erg fascinerende diersoort dus ben ik nieuwsgierig daarnaar.
Rieneke1
14 jaar geleden
laat de vraag nog maar even openstaan, dan zal ik later in de week de boeken even induiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe ouder de leeuw, hoe donkerder de manen.
De leeuw heeft machtige manen, leeuwinnen hebben dat niet omdat ze niet hoeven te vechten. De manen hebben ook als functie om de leeuw te beschermen tegen klauwen, kaken etc. tijdens gevechten met andere dieren, prooien of andere beesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Machtsvertoon.
De man, bij mens of dier, is van nature de jager en tevens de beschermer van vroeuw en kinderen.
Aan vrouwen dus diegene te kiezen die er machtiger uitziet, mn door de manen, dan zijn rivalen.

Bij de mannelijke mens is dit gegeven enigszins (hoe zeg ik dit nu netjes) ....geëvolueerd. Zij zijn in tegenstelling tot de dieren wat vrouwelijker geworden, zowel innerlijk als uiterlijk (alles moet glad en geschoren zijn, verzorgt uiterlijk, enz....