heeft een kameleon een penis?

Op Wikipedia staat vermeld dat een kameleon (mannetje) contactmaakt met de cloaca van het vrouwtje. Maar heeft een kameleon wel een penis? Want op andere sites staat vermeld dat een mannetje ook een cloaca heeft. Of kan een cloaca ook een penis zijn/hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

Een hemis-penis heeft hij, ja. Het mannetje van de kameleon heeft een duidelijke verdikking aan de staartwortel waar de hemis-penis zich bevindt. Het vrouwtje heeft dit niet.

Hemi betekent 'half', het is een gesplitste penis die uitsluitend voor zaadoverdracht wordt gebruikt en niet als urinebuis. Die splitsing is om contact aan beide zijden mogelijk te maken, wat nodig is omdat de staart namelijk in de weg zit om goed contact te kunnen maken met de cloaca van het vrouwtje.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Gelijk met de uitwerpselen uit de endeldarm van het dier.
Het antwoord op je tweede vraag is ja. Bij de vogels is er vrijwel geen soort die een penis heeft. Bij de paring worden de cloaca's op elkaar gedrukt. Uitzondering hierop zijn o.a. eenden en zwanen, waarvan de mannetjes wel een penis hebben. Bij de overige soorten is het mannetje in de broedtijd te sexen door te letten op de omvang van de cloaca. Die is groter en boller dan bij het vrouwtje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat niet over vogels, maar over kameleons.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die laatste niet en dat is de enige waar ik op in ga.
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel je met "die laatste"?
Overigens ben ik niet degene die op de negatieve duim gedrukt heeft...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik doel op de vraag: kan een cloaca ook een penis zijn. Daarop heb ik antwoord gegeven.