Werkt het oog van een insect hetzelfde als een mensenoog?

Hoe zit het oog (of soms meerder ogen) van een insect in elkaar? Heeft het ook een hoornvlies, glasachtig lichaam en een netvlies? Of werkt het technisch gezien geheel anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Het zit echt heel anders in elkaar dan een mensenoog en voor mij te ingewikeld om kort uit te leggen. Vandaar maar even een stukje uit de bronvermelding hier:

Het insectenoog verschilt nogal van het oog van gewervelde dieren, doceert Vanhoutte. In plaats van een met vloeistof gevulde bol waarin licht binnendringt door een enkele lens en pupil, vormen in het insectenoog enkele duizenden zogeheten ommatidia een samengesteld oog. Ieder ommatidium is voorzien van een kristalachtig lensje dat ontvangen licht naar het binnenste van de structuur dirigeert. Het zijn deze lensjes die het insectenoog het uit 'facetten' opgebouwde uiterlijk meegeven.

Onder het lensje bestaat elk omatidium voornamelijk uit acht langwerpige rhabdomeren, die tezamen een cilinder vormen. De binnenwand van zo'n rhabdomerenkoker reflecteert lichtstralen - 'net als in een glasvezel', aldus de promovendus. Licht kaatst zich hierdoor een weg naar de basis van het ommatidium, in plaats van via de doorzichtige zijwanden te ontsnappen.

Het resultaat is een vernuftige lichtgeleider. Vanhoutte: 'In de rhabdomeren zitten lichtgevoelige pigmenten opeengepakt, die licht absorberen en hierdoor een biochemische verandering ondergaan. Die wekt elektrische signalen op. Zenuwen geleiden die naar de hersenen van het insect, dat vervolgens ''ziet'' dankzij de samengevoegde signalen van alle ommatidia.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zeer goed antwoord! Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Bij mensen;
Ogen zijn fascinerende organen. Dat geldt zowel voor het optische deel als voor het deel dat de informatie verwerkt. In het netvlies van een menselijk oog vind je een miljoen kegeltjes van drie verschillende typen en 100 miljoen staafjes. Met de kegeltjes zien we kleuren, iedere soort kegeltje is gevoelig voor een verschillende kleur. In de staafjes en kegeltjes vinden fotochemische processen plaats die leiden tot elektrische pulsen in de oogzenuw. De oogzenuw heeft een miljoen zenuwvezeltjes en kan 10 miljoen bits per seconde aan informatie overdragen aan de hersens. Dat is wel wat anders dan mijn snelle modem kan met zijn 56000 bits per seconde. Het aantal bits per seconde wordt bepaald door de intensiteit van het licht. Uiteindelijk wordt in de neuronencircuits van onze hersenen een beeld gevormd, een soort virtuele werkelijkheid, een proces van een ongelooflijke ingewikkeldheid dat we helemaal nog niet begrijpen.

Bij Insekten;

In tegenstelling tot onze ogen zijn die van insecten onbeweeglijk en ook niet scherp te stellen. Insecten zijn in ieder geval flink bijziende. Vlinders kunnen vermoedelijk nog het verst zien, enkele meters, terwijl hommels maar tot een halve meter komen. Maar insecten worden wel geholpen door een soms bijna fabelachtig goede reukzin. Een ander verschil met onze ogen is dat insecten ook nog ultraviolet kunnen waarnemen. Onze ogen zijn gevoelig in het gebied tussen 400 en 700 nano-meter (tussen blauw en rood), maar een bij kan nog waarnemen tot 300 nm, dus in het UV-gebied. Bloemen die voor ons wit zijn, zijn dat niet voor een bij. Verschillende witte bloemen kaatsen een verschillend deel van het UV terug en dat betekent dat de bij die bloemen met een verschillende kleur ziet.
Met zijn twee enorme ogen, elk bestaand uit 30000 lensjes, en ook nog voorzien van enkelvoudige ogen, is de libel zeer goed toegrust voor zijn leven als een actieve predator.

Een bijenwerkster heeft ogen die elk 4500 lensjes hebben. Die geven dus een grof mozaïekbeeld. Maar de bij heeft wel een ander voordeel. Terwijl onze ogen geen afzonderlijke beelden meer zien bij een frequentie van 20 beelden per seconde, kan een bij met goed licht nog beelden afzonderlijk zien met een frequentie van meer dan 100 per seconde. Dank zij dit vermogen kunnen bijen snel bewegende objecten goed zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zeer goed antwoord. +1
Het antwoord van Dette is technisch gezien het antwoord op mijn vraag. Vandaar dat zij mijn stem als beste antwoord krijgt. Evengoed bedankt voor je inbreng. Groet DaddyRebel
Technisch gezien werkt elk oogje volgens hetzelfde principe als van de mens. De DNA van doe cellen lijken zelfs ietwat op die van de mens. Alleen, kunnen we ons nauwelijks voorstellen wat zo een beestje waarneemt met tussen de 2 en 30.000 lensjes. Waarschijnlijk een soort mozaiek.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je reactie denk ik wel, maar dan zou ik eerder antwoorden dat er wel een overeenkomstige biochemische basis is. Het DNA heeft daar weinig mee te maken. Alle cellen van een vlieg bevatten hetzelfde DNA, net als onze teencellen hetzelfde DNA bevatten als een retinacel. De retinacel is alleen gespecialiseerd. En de retinacel zelf wijkt wel af van een cel in een vliegenoog. Maar er zijn 'natuurlijk' ook wel overeenkomsten op celniveau.
Ja precies hetzelfde, het neemt de omgeving waar, dat doet het oog van een insect en dat doet het oog van een mens...

Maar de rest is allemaal anders, het instrument en wat er met die prikkels of beelden gedaan wordt...