Waarom heb ik groene ogen?

Niemand in mijn familie heeft groene ogen met een bruine achtergrond. Waarom heb ik dat dan wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Omdat je genen wel eens n spelletje spelen. Soms komen bepaalde uiterlijke kenmerken generaties niet tevoorschijn, en dan ineens wel.
Betekent echt niet dat je een vondeling bent hoor ;)
12 jaar geleden
dat gebeurt wel eens dat de rest van de familie bijv. blauwe ogen heeft en dat het kind bruine ogen heeft. dat geeft niks je bent dan niet meteen geadopteerd hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je 2 recessieve genen van je ouders gekregen van je ouders, deze komen bij je ouders niet naar voren omdat bruin bij je ouders overheerst.
Je ouders hebben dus het overheersende gen voor bruine ogen (R) en het recessieve gen voor groene ogen (r)

Dan is het 25% kans dat ze een kind krijgen met RR (dus bruine ogen)
50% Rr (dus bruine ogen, aangezien bruin overheerst)
en dan kom jij, 25% rr (dus groene ogen)

Helemaal niks geks aan!
Jij bent gewoon 1 op de 4 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe kan ik dan wel een bruine achtergrond hebben mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt donkergroene ogen of iets in die trant, hoe je het ook wilt noemen.
Om precies te zijn jou ACA2 genen op het chromosoom 15.
Waar je er 2 van hebben beide een bepaalde kleur, 1 van deze 2 is overheersend (hoofdletter R) en de ander is recessief (kleine letter r) of ze zijn gelijk van kleur (beide RR of rr).
In ieder geval komt bij jou het donkergroen naar voren, dan blijft het verhaal van hierboven kloppen, echter moet je voor groen donker zetten.
Het kan ook zijn dan je 2 verschillende genen hebt, dat je bijvoorbeeld licht groen (r) en donkergroen (R) hebt, dan blijkt donkergroen overheersend te zijn aan lichtgroen. Of is dat niet wat je bedoelt met je vraag? De zinsopbouw klopt namelijk niet, maar ik neem aan dat je bedoelt dat jij je afvraagt waarom ze donkergroen gekleurd zijn of tegen het bruine aanzitten?