Hoe komt het dat ik voor het slapen gaan groene vlekken zie bewegen?

De kamer is donker en ik doe m'n ogen dicht, dus ik zie niets. Ik zie wel vlekjes verschijnen, bewegen, en verdwijnen, soms in een zich herhalend patroon, de ene keer meer dan de andere. Ze zijn voornamelijk groen. Het lijken de zelfde vlekken die je ziet als wanneer je in een felle lamp hebt gekeken, maar dan bewegen ze. Ik heb dit naar mijn weten altijd gehad. Hebben meer mensen dit, en wat is het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zie hetzelfde als jij. Bij mij zijn ze meestal groen of paars. Wat je ziet is de closed-eye hallucination. Aangezien je ze ziet bewegen, heb je net als ik de zogenaamde "level 3". Onderstaande link (in het Engels, ik hoop dat je die taal voldoende machtig bent) legt het goed uit. Toegevoegd na 1 minuut: Overigens laat het plaatje (dat ik van Wikipedia heb gekopieerd) een heleboel vlekken zien. Ik zie iets dat vaag vergelijkbaar is, maar meestal is dat beperkt tot één of twee vlekken, ringvormig, vaak de ene binnen de andere. De ene vlek verschijnt terwijl de vorige aan het verdwijnen is. Dit herhaalt zich bij mij. Bij jou kan het natuurlijk anders zijn. Dit soort dingen verschilt van persoon tot persoon.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_ha...

Er kan iets mis zijn met je netvlies. Op een holletje naar de doctor zou ik zeggen. Dit soort dingen gaan van kwaad tot erger met alle gevolgen van dien.

er kan inderdaad een fout zitten in je netvlies, het lijkt erop dat je oog niet meer alle kleuren eruit kan filteren, wat wel zo hoort te zijn. als je dit regelmatig hebt zou ik de huisarts raadplegen of eventueel een oogarts.

dit is een algemeen voorkomend verschijnsel en heeft te maken met indrukken die het netvlies eerder te verwerken heeft gekregen. de precieze oorzaak ken ik ook niet, daar zul je voor moeten googelen of wellicht weet een andere lezer dit. het is in ieder geval niet gevaarlijk en je hoeft er ook niet voor naar de dokter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100