Hoe kan het dat als je op je kop gaat staan en je drinkt iets dat het toch door je slokdarm gaat naar je maag?

Doet de zwaartekracht zn werk dan niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
12.1K

Het beste antwoord

door de peristaltische beweging van je slokdarm, die knijpt als het ware je eten/drinken richting je maag.
zwaartekracht kun je niet even uitzetten (uitgezonderd in een vrije val)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet dus, het is enkel de overdruk die je creerd in je mond bij het slikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee deboender. Er zit een hele serie spieren rond je slokdarm die het eten inderdaad naar beneden dirigeren. (Dit heet peristaltiek) Die stellen je ook in staat tot overgeven, waarbij eten toch immers ook tegen de zwaartekracht ingaat. (Dit heet antiperistaltiek.)

Andere antwoorden (6)

Eerlijk gezegd, dat zou ik niet weten... misschien slik je het dan zo snel door dat het er toch komt???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je slokdarm werkt ongeveer hetzelfde als wanneer jij water door een flexibele slang knijpt met je handen. Vandaar dus dat het dan toch naar je maag gaat.

Dat de zwaartekracht zijn werk wel doet merk je aan het feit dat het niet zo makkelijk gaat als wanneer je rechtopstaat, als het je al lukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het eten/drinken wordt naar je maag geduwd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
over het antwoord van deboender:
ook in een vrije val zet je de zwaartekracht niet uit, je valt immers juist door de zwaartekracht!? Als je bij een vrijeval de zwaartekracht uit zou zetten, zou je stil in de lucht blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doordat je in een vrije val zit ervaar je geen zwaartekracht, natuurlijk zit je in die val door de zwaartekracht, dit proces hoort bij oefeningen met gewichtloosheid.
Beelden zeggen meer dan woorden. Zo ook hier.
Kijk onderstaand filmpje en alles wordt duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je slokdarm werkt onafhankelijk van de zwaartekracht: ook in de ruimte, waar je gewichtloos bent, kun je zonder problemen eten en drinken. Daar zorgt de slokdarm zelf voor. Dus ongeacht het feit of je op je kop staat of gewichtloos bent of ligt: voedsel en drank komen via de slokdarm in de maag terecht.