In de zon maken we vitamine d aan. Wordt dan het zonlicht ge(ver)bruikt, zoals bij fotosynthese? Of is het zonlicht hier een katalysator?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Het zonlicht wordt zowel bij fotosynthese als bij de aanmaak van vitamine D geabsorbeerd dus in die zin worden fotonen verbruikt.

Als UVB-straling de huid raakt, gebeurt er een chemische reactie : het lichaam begint het proces waarbij een prohormoon in de huid wordt omgezet in vitamine D. In dit proces absorbeert een vorm van cholesterol genaamd 7-dehydrocholesterol (7-DHC), van nature voorkomende in de huid, de UVB-straling en wordt omgezet in cholecalciferol. Cholecalciferol is de vorm van previtamine D3.
http://health.howstuffworks.com/wellness/food-nutrition/vitamin-supplements/how-much-vitamin-d-from-sun1.htm

Ook bij fotosynthese wordt licht geabsorbeerd oa in de fotosystemen I en II. De energie van de fotonen wordt uiteindelijk overgedragen aan PQH2. Fotosynthese begint als P680 fotonen, via het antennesysteem, absorbeert en daardoor in aangeslagen toestand belandt. Deze reactie ziet er dus zo uit:
P680 + 1 hν → P680* (*= aangeslagen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosysteem

Wel vraag ik me af of fotonen uberhaupt als katalysator kunnen werken, in de zin dat ze niet verbruikt worden. Als een foton niet geabsorbeerd wordt dan wordt het of gereflecteerd of het gaat er doorheen. Maar als het geabsorbeerd wordt dan krijgt het atoom/molecuul of een grotere energie of het wordt ingevangen door een electron die
'datzelfde' foton al dan niet weer kan uitzenden (of nog een foto elektrisch effect). Alleen in het geval dat het electron hetzelfde foton weer uitzendt na absorptie kan gesproken worden van een katalysator. Maar in hoeverre een dergelijke absorptie en emissie ook echt kunnen bijdragen aan een chemische reactie vraag ik me dan wel af.....
erotisi
7 jaar geleden
Het interessante antwoord is; de reactie vertoont effecten van beide.

Het kenmerk van een katalysator is, dat die stof een reactie versnelt, zonder verbruikt te worden en zonder het chemisch evenwicht te veranderen (het evenwicht wordt sneller ingesteld).
Zonlicht (fotonen) worden verbruikt; maar het chemisch evenwicht verandert niet. Dat heeft als gunstig bij-effect, dat er niet 'te veel' vitamine D wordt aangemaakt; bloedwaardes blijven onder fysiologische omstandigheden onder de 150.
tinus1969
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
De fotonen zorgen ervoor dat de reactie uberhaupt plaats vindt. Ze zorgen er dus voor dat de reactie ge-initiëerd wordt. Echter vindt er geen chemisch evenwicht plaats. Dit noem je een biochemisch regelsysteem, een combinatie van vele chemische evenwichten, waarbij de aanmaak van de een het andere beinvloedt (en het is een open systeem). Hormoonhuishouding is ook een voorbeeld van zo'n complex regelsysteem in het lichaam (en zo kan je er nog wel een paar opnoemen). Het chemisch evenwicht verandert dus wel onder invloed van zonlicht. Waarom? Mensen die geen zonlicht krijgen, krijgen een gigantisch vitamine D tekort. En dat heeft zeer schadelijke gevolgen. Daarom een min voor dit antwoord.
tinus1969
7 jaar geleden
@Thecis, dat klopt, maar ik bedoelde iets anders. De reactie waar het om gaat is 7-dehydrocholesterol <> cholecalciferol
UV-licht stimuleert de reactie beide kanten op, en op een gegeven moment zal meer/langer UV-licht niet zorgen voor meer cholecalciferol vorming.
Reddie
7 jaar geleden
@tinus1969, ik ben het niet eens met je woordgebruik.
UV fotonen worden door atomen en moleculen geabsorbeerd, en worden dus "verbruikt". Ze bestaan daarna niet meer.
En UV stimuleert geen reactie, maar brengt atomen in een hoger energieniveau, waardoor ze los kunnen komen uit hun oorspronkelijke bindingstoestand, zodat we zeggen dat er een chemische reactie plaatsvindt.
UV-licht stimuleert helemaal niets.
tinus1969
7 jaar geleden
@Reddie, UV stimuleert wel de reactie; UV levert de activeringsenergie die nodig is om de reactie te laten verlopen https://nl.wikipedia.org/wiki/Activeringsenergie
Er zijn wel meer katalysatoren die datzelfde effect hebben.
Thecis
7 jaar geleden
UV initieert de reactie. Stimuleren is iets heel anders en wordt binnen de scheikunde niet voor dit soort dingen gebruikt.
En klopt, de activeringsenergie wordt geleverd ONDER ANDERE door de fotonen. Omgevingstemeperatuur zorgt voor de rest (reactie verloopt namelijk goed bij lichaamstemperatuur, niet bij -100°C). Maar een katalysator levert niet de activeringsenergie Tinus... een katalysator zorgt voor de verlaging van de activeringenergie zodat een reactie gemakkelijker kan verlopen. Kijk maar in je eigen link onder het kopje Katalysator. Dat is echt wezenlijk anders dan wat je zei...