kun je allergisch zijn voor andermans lichaamsgeur?

kun je allergische reacties krijgen van lichaamsgeuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Antwoorden (1)

"Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen (allergenen), die op zich helemaal niet schadelijk hoeven te zijn, zoals stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen. Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms 'overdreven' allergische reactie. De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen. Hooikoorts is een bekend voorbeeld".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie

Mijn inziens kan het dus niet. Ik kan er ook verder niets over vinden op het net. Allergie krijg je voornamelijk door "niet lichaamseigen" stoffen.

Wellicht, maar dat is misschien een beetje ver gezocht, kan je allergies zijn voor iets wat iemand bijvoorbeeld op zijn huid smeert na het douchen. Als je dan in contact komt met elkaar (ik bedoel intiem contact, 2 zwetende lichamen die in elkaar verstrengeld zijn bijvoorbeeld) dan zou je wel een reactie kunnen krijgen. Maar dat is dan van hetgeen de ander op zijn lichaam heeft gesmeerd, of van een bepaalde parfum.

Van lichaamsgeuren zelf zal je geen reactie krijgen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/47066-allergisch-voor-parfum.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt wel misselijk worden van iemands lichaamsgeur, maar dat heeft niets te maken met allergie, dat is een zintuigelijke reactie +.