bestaat er geen menselijke manier van bestuiving?

ze zeggen dat de bijen enorm achteruit gaan en dat dit gevaarlijk is voor de bestuiving. is er geen menselijke manier of kunstmatige manier van bestuiving?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede vraag trouwens. Als je een slim idee hebt kan je goed winst maken in de glastuinbouw!

Het beste antwoord

Ja dat kan wel, maar dan heb je wel zo´n enorme arbeidscapaciteit nodig, ondoenlijk, wat die diertjes afwerken op een dag, is onvoorstelbaar...

Sterven de bijen uit dan is het een echte ramp voor ons en de bijen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat we niet zo droevig hoeven te zijn dat er nog geen menselijke manier van bestuiving is uitgevonden. Je krijgt dan een hoop ongewenste zwangerschappen als het een beetje waait.
AWM
14 jaar geleden
Je kan in de tuin zelf met een kwastje aan de slag. Dat is een heel werk, maar wel effectief om vruchten te krijgen. Je moet dan wel zorgen dat het stuifmeel van de ene plant op de stamper van een andere komt van dezelfde soort.

Voor een fruitboomgaard bestaat er geen andere manier dan insecten zoals bijen inzetten. Die zijn voor de oogst van wezenlijk belang.

Zelfs in gesloten kassen is bestuiving door insecten nodig:

http://www.dewerkbij.nl/docs/bestuiving_bedekteteelt.pdf

Overigens zijn er ook andere vormen van bestuiving, bijvoorbeeld door de wind. Planten die hier aan doen hebben meeldraden uit de bloem hangen en zijn hier speciaal op gebouwd. Insectenbloemen hebben de meeldraaden juist in de bloem hangen en alleen een bij kan daar lekker bij ;o)