Waarom is de mens in de evolutie bijna heel zijn lichaamsbeharing kwijtgeraakt?

Is toch helemaal niet slim, want nu moeten we huizen bouwen, huis verwarmen etc. Kwam op de vraag omdat ik soms jaloers ben op mijn hond die vrolijk in de winter buiten rond kan lopen terwijl ik 10 minuten bezig ben om me helemaal te wapenen tegen de kou...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nu eens pure misleiding van de bovenste plank zie! Men vind een paar fossiele botfragmenten en daarna publiceert men in wetenschappelijke tijdschriften met klinkende namen tekeningen waarop het volledige individu te zien is volledig behaard! Waar halen wetenschappers dit recht vandaan? Is dit wetenschap?

Het beste antwoord

Als er een ding is dat onmiddellijk opvalt bij het vergelijken van een mens met een mensaap, is dat de mens zo weinig lichaamsbeharing heeft. Ergens in de evolutie tussen mensaap en mens moet de lichaamsbeharing verloren gegaan zijn.
Een aantal jaren geleden is duidelijkheid gekomen in de oorzaak daarvan, met de ontdekking van een zogenaamd pseudo-gen in het DNA van de mens. Een van de genen die codeert voor een eiwit dat nodig is bij de vorming van lichaamshaar is bij de mens gemuteerd. Het gen werkt nog wel, maar er zit een foutje in, waardoor er geen compleet haareiwit wordt gemaakt. Bij de mensapen zoals de chimpansee, de gorilla en de orang-oetan is wel een werkzame versie aanwezig en deze dieren hebben inderdaad veel meer haar dan wij.
Men schat dat de mutatie in het haargen 240.000 jaar geleden is ontstaan. Dat is vlak voor het ontstaan van de mens zelf. Dat zou betekenen dat onze voorouder, de heidelbergmens en ook ons broertje, de neanderthaler, nog ruig behaard waren.
Omdat de mutatie relatief recent is en maar één klein foutje betreft, zou het herstellen daarvan in principe mogelijk moeten zijn. Als dit gen hersteld zou kunnen worden, moeten we voor zorgen dat het vooral actief wordt in de hoofdhuid. Het haar op het lichaam zelf hoeven we niet meer terug, want onze seksualiteit is afhankelijk geworden van naaktheid. Sterker nog, de meeste jongeren scheren het weinige haar dat ze hebben er ook nog eens af. Maar op het hoofd, daar valt nog veel te winnen met herstel van het haargen, vooral bij mannen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij komt dat omdat mensen kleding is gaan dragen.door wrijving van de kleding tegen je lichaam onstaan kale plekken op delen die bedekt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Trebsjig;

Je draait oorzaak en gevolg om. Toen de mens is gaan trekken en in koudere streken terecht kwam bood de oorspronkelijke lichaamsbeharing onvoldoende bescherming en is men begonnen kleding te dragen en woningen te bouwen. Toen deze in de loop der tijd steeds beter werden raakte de functie van het vachtje op de achtergrond en is het door de evolutie steeds dunner geworden. Het is voor te stellen dat de mens over ettelijke duizenden jaren een volledig onbehaard lichaam zal hebben.