Wordt de menselijke evolutie geremd door de goede medische zorge die tegenwoordig bestaat?

Immers, zonder ziekenhuizen zouden veel mensen er al niet meer zijn. Maar zou de mense dan ook verder geavalueerd zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het principe "survival of the fittest" heeft in het geval van de menselijke soort inderdaad absoluut geen vrij spel meer. Althans niet in de klassieke zin des woords.
Je kunt je natuurlijk altijd blijven afvragen wat de kwaliteiten van een mens moeten zijn wil hij/zij beter kunnen overleven in de moderne wereld (en dan is er natuurlijk nog een verschil tussen de 1e, 2e en 3e wereld). Wellicht zou je over een periode van 1000 jaar inderdaad genetische veranderingen kunnen zien.

Misschien gaan mensen wel steeds meer op Geert Wilders lijken omdat die het blijkbaar beter doet dan de rest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, er wordt door menig wetenschapper gezegd dat de evolutie van de mens is opgehouden aan de hand van bovenstaande argumenten.

Echter, survival of the fittest is niet te bewijzen. Namelijk degene die overleeft noemen wij de fittest. Uitgaande van dit schema zullen dus ook de 'zwakkeren' onder de fittest worden verstaan.

Dan is het dus niet zo dat de evolutie geremd is, maar dat de evolutie op een ander vlak voor ontwikkeling zorgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, hij is anders geworden. westerse mensen krijgen veel minder kinderen dan afrikanen en aziaten. De toekomstige voliken zouden over algemeen donkerder worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3 miljoen jaar geleden waren mensen dommer dan nu, dus in de tussentijd zijn we in kleine stapjes slimmer geworden. Feit is dat progressie afhankelijk is van feitenkennis, dus hoe langer een mens leeft, hoe meer hij/zij theoretisch zou kunnen bijdragen aan de vooruitgang.

Het tegendeel zou dus waar moeten zijn: medische zorg -> langer leven -> meer kennis -> langere overdracht -> grotere vooruitgang...

Maar ben benieuwd wat anderen vinden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Overgedragen kennis geef je niet door met je genen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is helemaal waar uiteraard, maar evolutie houdt ook in: aanpassing van gedrag. En dat gebeurt wel degelijk omdat species leren van hun voorgangers door kennisoverdracht. Denk aan een hond op de 7e etage van een flatgebouw. Die flat was er 1000 jaar geleden nog niet, honden wel. Toch weet elke hond instinctief dat 'ie niet naar beneden kan springen... Misschien niet het beste voorbeeld, maar moet ff snel reageren...
Ik schat dat ik me niet ga voortplanten dus het vind nog wel plaats alleen staat het op een lager pitje...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, volgens mij niet omdat naar mijn mening evolutie alleen ontstaat in de eerste 30 levensjaren van een mens. Beter gezegd. Een mens begint met aanpassingen vanaf de geboorte en zal die aan zijn kind doorgeven. Na het baren van kinderen kun je geen aanpassingen meer doorgeven. Evolutie staat niet stil maar gaat heel langzaam. Wetenschappers zijn de snelheid van nu gewend en zijn daarom ongeduldig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Depressieve verlegen jongens krijgen bijvoorbeeld geen vriendin dus die zullen over miljoenen jaren niet meer bestaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou best wel eens kunnen. Door de medische zorg van tegenwoordig is worden fouten (om het zo maar even te noemen) doorgegeven aan de volgende generaties, terwijl deze volgens de evolutietheorie van Darwin dus zouden moeten verdwijnen. Zo heb ikzelf bijvoorbeeld slechte ogen, maar door lenzen / brillen kan ik wel zien en blijf ik leven en geef ik dit door aan mijn nageslacht. Als ik een dier was geweest (zonder medische zorg etc.) en ik zou slechte ogen hebben, zou ik het niet overleven waarschijnlijk en verdwijnen de slechte ogen in de lijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de paren die de meeste nakomelingen krijgen zijn al lang niet meer de mensen die het best in staat zijn zich van de levensbehoeften te voorzien. Misschien kunnen wij zelfs wel spreken van een devolutie op dat gebied. Aan de andere kant kunnen wij de schade herstellen of zelfs verbeteren (denk aan brillen, voertuigen en bio medische toepassingen). De cyborg (synthese tussen mens en machine) klinkt wel futuristisch maar als je goed bekijkt gaan wij die kant op.

Leuk voorbeeld: mensen kunnen hulpstukken aan hun enkels zetten waarmee de snelheden worden behaald die vroeger niet mogelijk waren.