Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen exotische muggen soorten in Nederland gedijen?

De reden dat ik deze vraag heb, is omdat ik normaal gesproken in November nooit last heb van muggen in mijn kamer. Deze zag er bovendien anders uit dan die ik in de zomer aantref. De mug heeft witte puntjes op zijn poten en is iets groter dan normaal, ook vloog deze mug in een soort van "wieg vorm". Weet iemand wat dit kan zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Erna55
7 jaar geleden
De aziatische tijgermug is in Nederland gesignaleerd .
Ik kan op je foto de rug niet zien, dus het is niet mogelijk om te zeggen of het er een is.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/tijgermug-duikt-op-in-veenendaal-wat-moet-je-weten Ook in Brabant is hij gezien.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/253432642/Tijgermug+gevonden+in+Brabant,+moeten+we+ons+zorgen+maken.aspx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Omdat de tijgermug van oorsprong uit zuidoost Azië komt zou men kunnen denken dat de mug in een koudere omgeving niet zou kunnen overleven. Helaas kunnen tijgermuggen zich behoorlijk goed aanpassen aan het plaatselijke klimaat. Zo hebben ze zich in het oosten van de Verenigde Staten (waar ze in de jaren '80 zijn ingevoerd) noordelijk verspreid tot aan Pennsylvania, waar de temperaturen vergelijkbaar zijn met Nederland. Volgens onderzoek kunnen ze temperaturen tot wel min 15 graden Celsius doorstaan. Ook valt er in Nederland voldoende neerslag om succesvol te kunnen broeden. Dus het is goed om op je hoede te zijn voor muggen met zwart-wit gestreepte poten.

Maar volgens mij is (was) dat beestje op jouw foto's een ringpootsteekmug (ook wel geringde steekmug). Dat zijn vrij grote muggen met donkere vleugels en gestreepte poten die in de herfst mensen steken. De bulten jeuken nog heviger dan die van zomerse steekmuggen.
De ringpootsteekmug brengt echter geen ziekten over, zoals andere muggensoorten soms kunnen doen.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding