hebben wij komende zomer minder last van vliegen door deze strenge winter?

kan het zijn dat er door deze zomer minder last hebben van vliegen en wespen enzo?
doordat het zo lang vriest

Toegevoegd na 9 minuten:
door deze winter moet het zijn

14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ik las gister in de krant dat het juist tegenovergesteld is. Wespen ed zitten nu in hun winterslaap, dus dan maakt die kou voor hen niks uit. En van warme winters hebben ze juist last, omdat ze dan meer energie verbranden en te vroeg wakker worden uit hun winterslaap.
En muizen zullen we ook niet minder zien, omdat die in hun holletjes liggen die nu lekker geisoleerd zijn door die sneeuw.
Amfibien, waterinsekten, vissen en sommige vogels, dat zijn de dieren die een probleem hebben door deze kou.
Over vliegen wordt niks gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De koniging zit in een soort winterslaap en maakt een soort antivries aan. Als het lang >-10 graden is kan ze eraan doodgaan. Zodra het warmer word begint ze met eieren leggen. Belangrijker is dus een paar koude nachten in April. De "antivries " is uit haar lichaam en ook de rest van de bevolking is aktief. Muggen is afhankelijk van het voorjaar, met name vocht betreft. Weinig wespen in de zomer betekend meer muggen want de wesp is hun natuurlijke vijand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er maar niet van uitgaan. Daarnaast is deze hele winter echt niet zo streng. Het heeft een paar nachten redelijk gevroren, maar dat is eigenlijk alles. Die smerige sneeuw heeft mijns inziens niet te maken met het feit of een winter streng is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Overwinterende insecten overleven slechter in een vochtige relatief warme winter.

Ten eerste zijn de overwinterende adulte fases dan actiever & verbuiken meer energy dan wanneer ze in diepe winterslaap 'koel opgeslagen' liggen

Ten tweede heb je groter risico op schimmels als het wat warmer is, welke poppen, maden en eieren aantasten. Als het goed koud is, zijn deze infecties veel lager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vaak juist niet. Wanneer je een zachte winter hebt zijn er die zomer juist minder vliegen. Omdat de vliegen tijdens de winterslaap last krijgen van schimmel waaraan ze dood gaan. Tijdens strenge winters hebben schimmels weinig kans en overleefd de vlieg dat. We kunnen ons dus vast gaan voorbereiden op een zomer volop tussen de vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik denk het wel omdat het een strenge winter is (geweest) en 'ongedierte' dood gaat bij -11
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de evolutieleer zouden alleen de sterken het overleven. Dat zou betekenen dat dan de volgende generatie nog beter tegen kou kan.............Bah, waarom heeft Noach die muggen, vliegen en wespen niet doodgemept?