Een ooi is een.vrouwelijk schaap en een ram is een mannelijk schaap.

De rest weet je wel :)

Toegevoegd na 16 minuten:
Een ooi is een vrouwelijk schaap. Ooien hebben (in tegenstelling tot de rammen) korte of geen horens.
Een ooi is ook de draagmoeder van het lam, de draagtijd hangt af van het ras schaap/geit. Bij geiten worden ooien vaak gehouden voor de melk waar weer boter, kaas, yoghurt et cetera van gemaakt wordt.

Een ram is een mannelijk schaap. Een mannetje dat gecastreerd wordt noemt men een hamel.

Plat gezegd zorgt het mannetje voor de bevruchting en is het verder nergens goed voor (buiten zijn wol en vlees)

De moeder (ooi) zoogt de jongen tot ongeveer 15 weken. Na deze 15 weken worden de lammeren gespeend.

Spenen/zogen:

Een moeder of moederdier zoogt, terwijl het kind of jong zuigt. Een moederdier wordt ook voedster genoemd wanneer de melk niet (enkel) naar de eigen kroost gaat. De zoogdieren zijn naar deze intensieve vorm van broedzorg genoemd.
Voor jonge dieren geldt een bepaalde zoogtijd, tot welke leeftijd ze ongeveer gezoogd worden. Wanneer meerdere tegelijk geboren jongen gezoogd moeten worden lan dat ertoe leiden dat de zwakste(n) minder melk bemachtigen en daardoor verzwakken of zelfs sterven.
Aan het einde van de zoogtijd worden de jongen gespeend, dat wil zeggen dat ze overschakelen op het volwassen dieet van de soort, vaak met een overgangsfase waarin nog wordt 'bij-gezoogd'.

Nu is het echt aan jou hoor, het internet staat vol informatie. Klein beetje moeite doen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Niels, nu mag jij het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje uit gaan leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik doe het ook nog ....... am i trolled?
Amadea
11 jaar geleden
"De rest moet ik juist weten, ik heb het nodig en kan er op het moment niks over vinden op google". Dat kan maar één ding betekenen: het is een huiswerkopdracht en Esmop heeft geen zin om die zelf uit te voeren... Maak dat de kat wijs, dat er geen informatie over te googelen is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets dacht ik ook al haha! Nouja heb een klein beetje op weg geholpen. De rest zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het iets anders kunnen formuleren. Maar het klopt wel gewoon
Het ram is een evenhoevig zoogdier, dat door de mens is gedomesticeerd om onder andere wol te leveren

en een ooi heeft 2 hoorntjes