wat doe je als een kip blijft broeden, wij hebben geen haan en 1 kip zit altijd op de eieren van de andere kippen, we halen deze steeds weg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
31.2K

Het beste antwoord

Dit is misschien wel de effectiefste methode. Door de dieren alleen op te sluiten met alleen eten en drinken, raken ze snel broeds-af. Het is belangrijk dat het dier geen mogelijkheden heeft ergens te gaan broeden. Dus
geen strooisel of andere materialen in het hok leggen.
Er zijn genoeg alternatieven voor een kaal hok zoals:
het (over)plaatsen in een bench, (cavia) bak, kooi....hetzij in het hok of buiten het hok....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt de kip proberen apart te zetten van de andere kippen.

Maar legt ze zelf geen eieren dan? En halen jullie de eieren van de andere kippen weg, of juist de broed grage kip van andermans eieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar 't schijnt helpt het om de kip van het nest te halen en in een emmer koud water te dompelen. Eén behandeling zou volstaan om het af te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het kan inderdaad gebeuren dat een kip broeds wordt zonder haan en dus op onbevruchte eieren zit. Als de eieren niet uitkomen na 21 dagen, blijft de kip broeds. Omdat het broeden de kip uitput (ze eet en drinkt bijna niet meer en moet toch veel warmte produceren), kan een kip zich doodbroeden. Daar moet je inderdaad echt iets mee doen.

Een vriendin had ook zo'n kipje. Telkens als ze het dier van het nest afhaalde rende ze in paniek weer terug naar het nest. Uiteindelijk hebben we haar afgesloten van het nest, hoe erg ze dat ook vond. Dat is een heel naar gezicht, zo'n toegewijd moedertje dat niet terug mag naar haar nest, maar je moet dan echt even hard zijn.

Een andere oplossing -maar dit moet je echt willen- is om ergens een paar bevruchte eitjes op de kop te tikken en onder haar te leggen. Bevruchte eitjes die nog niet zijn bebroed kun je nog na enkele dagen rustig verplaatsen.
Ik zie ze wel eens te koop staan op Marktplaats.
Als je kipje broeds blijft, dan heb je over drie weken schattige kuikentjes. Ik heb zelf momenteel 3 kuikentjes en geniet daar elke dag van. Hou wel rekening met het feit dat er dan een haantje bij zou kunnen zitten, en dat je daar dan 'iets' mee zal moeten....