Zijn er bij mensen ook onbewuste synchrone groepsbewegingen mogelijk?

Scholen vis kunnen als het ware als één orgaan gaan bewegen. Dus zonder elkaar te raken lijken ze op hetzelfde moment dezelfde beweging te maken om aan het roofdier te ontkomen. Zoiets zie je ook bij zwermen vogels.
Maar is zoiets ook te ontdekken bij groepen mensen?
In hoeverre zouden hier de zogenaamde morfogenetische velden (van Sheldrake) hier een oorzaak van zijn?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

jazeker komt dat ook bij mensen voor.kijk naar beelden van grote mensenmassa`s en hoe ze reageren als er iets onverwachts gebeurt zoals een vliegongeluk bij vliegdemonstratie`s of de beelden van de schreeuwer op de Dam,de massa golft dan ook een bepaalde richting uit,met soms fatale gevolgen,zoals elkaar onder de voet lopen of verdrukt worden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat erom dat ze elkaar niet raken zoals in de vraagstelling staat, net zoals bij vogels en vissen. Wij mensen lopen in zo'n situatie nog liever over iemand heen of anders er doorheen maar aanraken doen we wel degelijk.
niko
10 jaar geleden
r zijn wel degelijk soortgelijke bewegingen waar te nemen waarbij men elkaar niet onder de voet loopt.zie volle winkelstraten en de bewegingen die door deze massa`s lopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
okee, maar dan de link naar Rupert Sheldrake?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dan loopt men elkaar niet onder de voet maar de vissen en vogels uit de vraag raken elkaar niet eens aan. Als er eentje naar rechts gaat gaan ze allemaal naar rechts zonder dat er eentje degene rechts van hem raakt.
Onderzoek in Nederland heeft uitgewezen dat scholen vissen en zwermen volgels zich aan enkele zeer eenvoudige regels houden. Deze regels in een computermodel leveren hetzelfde gedrag op als wat in de werkelijkheid geobserveerd wordt. Voor mensen heb ik ooit een National Geographic of Discovery documentaire gezien waarin het gedrag van mensenmassas in paniek situaties gemodelleerd was. Wat ik mij daarvan herinner is dat dit gedrag anders iis dan bij scholen en zwermen, bijvoorbeeld omdat er geen aarzeling is om anderen aan te raken.

De morfogenitsche velden van Sheldrake die je noemt zijn wetenschappelijk discutabel omdat ze als theorie niet falsificeerbaar zouden zijn. Algemeen worden ze beschouwd als pseudowetenschap. In relatie met de vorige paragraaf denk ik dat deze dus geen rol spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bewust ken ik het beroepshalve wanneer we als militair een parade moeten houden.
Het marcheren, van richting veranderen gebeurd dan ook automatisch. Voor het gelijkblijven en op de juiste afstand blijven gaat men op het gevoel af, wat eigenlijk moeilijk te beschrijven is. Dit is dan wel een aangeleerd gedrag.
Gedrag zoals bij vogels bestaat volgens mij niet bij de mensen. Wat mensen doen in, een massa, bij bv een paniektoestand en hun gedrag heeft daar niets mee te maken.
Op deze momenten word je gedwongen in een bepaalde richting te gaan, omdat je dit niet uit eigen beweging maar wordt geduwd en komt daarbij het overlevingsinstinct naar boven. Een groep vogels of vissen wordt niet gedwongen om in een bepaalde richting te gaan omdat er geen contact is. Wel weten deze dieren instinctmatig dat het verlaten van de groep een gevaar oplevert en dat in groep rondbewegen de aanvallers in verwarring brengt.
Het gaat ook steeds over snelle bewegingen die wij mensen niet zouden kunnen doen.
Wij gaan wel als we in groep een wandeling maken proberen te samen te lopen maar dit zal niet zo geordend zijn als bij de vogels en vissen, uitgezonderd dan de richting
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooit las ik een heel verhaal over dergelijke morfologiën. (Niet te verwarren met de morfologische velden van Rupert Sheldrake, die overigens niet eens zo heel raar bedacht zijn [volgens mij])
Wanneer je als mens naast een dolfijn, of kennelijk ook naast een walvis zwemt, lijkt het alsof het lijf van het dier 'onthoudt' dat jij langs zijn lijf 'glijdt'. Maar jouw aanwezigheid een een stromingsverandering aan de huid van het dier ten gevolge, waardoor het zich (minstens deels onbewust) aan jou aanpast. Wanneer een groep vogels of vissen op een zekere afstand naast elkaar vliegen/zwemmen, is er ook sprake van stroming, van lucht dan wel water (stromingen die zich overigens in principe hetzelfde gedragen!) Eén veranderde wiekslag, één andere vinslag, heeft een veranderde stroming ten gevolge. Ongetwijfeld wordt dit door de anderen in de groep opgevangen en "verwerkt". Het zal niet alles verklaren, maar het kan best een deel van de verklaring voor een dergelijke geordende chaos beweging zijn. Ik herinner mij ooit te hebben gelezen dat in de natuur en scheikunde soortgelijke bewegingen plaatsvinden, die als geordende chaos werden beschreven. Misschien werkt bovenstaande als trigger bij iemand en kan die daar meer over vertellen? Hoe dan ook: een school vissen draait ongetwijfeld, deels op grond van veranderende sensorische input als gevolg veranderde stroming door een veranderende "vinslag" om. Dat er nooit een andere vis aangeraakt wordt is twijfelachtig, want het is -door de massa- bar moeilijk te controleren, zelfs met vertraagde filmbeelden. Ongetwijfeld zijn er nog talloze andere redenen, die de beweging geleiden. Overigens: het voordeel dat een klein visje haalt om in zo'n grote school vissen te zitten is dat een roofdier het idee heeft dat het met een groot beest van doen heeft, en de vis minder snel een prooi wordt. Tijdens die massale bewegingen gaat er best wel eens wat fout: de buitenste vissen kunnen tijdens het draaien net te laat zijn, zo net te ver van de school afdwalen (enkele centimeters) en vervolgens een prooi voor een predator zijn. Alles in de natuur heeft een reden: een roofdier moet ook overleven... Mensen zijn, net als veel andere dieren, mogelijk wat plomper in hun bewegingen. Relatief ondervinden wij meer weerstand dan een gestroomlijnde vis of vogel bij massale (angst) bewegingen, en zijn wij relatief zwaarder (of minder krachtig) . Mogelijk is dat een verklaring van de botsingen die na de Damschreeuwer plaatsvonden?