Hoe konden mensen ooit op vruchten, noten en zaden overleven?

Als je op noten, vruchten en zaden moet overleven, krijg je weinig calorieën binnen. Wij eten tegenwoordig vaak per dag en ook veel. De hoeveelheid zaden in een boterham is enorm, als je deze een voor een moet pellen en eten krijg je veel minder binnen.
Eten wij niet onnatuurlijk veel? En is ons stelsel daarop aangepast geraakt? Zouden we het nog kunnen, overleven op vruchten, noten en zaden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn noten en zaden nogal vet en barsten vruchten van de suiker. Niet bepaald calorie-arm.

Het beste antwoord

Allereerst eten wij te veel!
Je hele lichaam went er aan, je maag wordt groter, je voedsel verteert minder enz.
Met de helft van wat wij eten kan je gezond leven.
In zaden, noten, knollen, wortels en vruchten zitten over het algemeen, heel veel calorieën.
De mens van vroeger at natuurlijk ook al planten ( groente) deze werden in de natuur verzameld en hadden veel meer voedingswaarden dan de met kunstmest opgekweekte groente van tegenwoordig.
Weer terug naar de natuur om te overleven op zaden, noten, vruchten enz. zal niet mee vallen, maar is wel mogelijk( vegetarier), maar dan moeten we dat niet met zijn allen gaan doen, dan eten we met zijn allen de natuur in een week kaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.
voor dat de natuur leeg is gegeten kom ik stiekem in je kruud'n en greun't tuun grazen hoor! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koeien en varkens eten per kilo vlees vele kilo's vegetarisch voer, gedeeltelijk gras natuurlijk maar vooral ook veel mais bijvoorbeeld en dat is ook prima geschikt voor de mens. Dus die natuur kaalvreten gaat zo snel nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euca.
k'an gee opvreters gebruuken, da doe ik zelfe wé.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh, Ed, ik ken je nait gelaik ge'ben, vrind...
(hihi)
want het 'rendement' van al die koeien, varkens, kippen, struisvogels, en andere pechvogels is slecht 1/3.
Betekent dat zo 2/3 van alle voedingswaarde verloren gaat.
Het niet meer vlees eten zou juist faciliteren dat de hele wereldbevolking voldoende te eten zou kunnen krijgen. Dat is de utopische theorie, want in de schrijnende praktijk wordt het meeste van het graan beheerst door de 5 rijkste families ter wereld. En die hebben geen belang bij het voeden van 3e wereldlanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist en zo is het!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach kiek noe tog ens an dan! da kunt we geliek terechte maak'n!!!
1 groote BBQ van de veugeltjens, varkn's en koei'n en de tuune van Eddepet hoe'k gens niet tot an grond geliek te vret'n!
doar kom ie good met vot Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha, ben weer te beperkt in mijn uitleg, wat ik bedoel met terug naar de natuur, is niet de mega varkens stallen houden, alle koeien en kippen, maar terug naar de natuur, zonder boeren en akkers met groente, zonder de kassen met tomaten en komkommers, dus terug naar niets, naar de natuur, nou reken maar dat die snel kaalgevreten is!!
Zo!! kiek nou toch ens an dan, dus geen BBQ. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis toch wè onwies leuk daw op miene vroage metéén in t plat antwod kriegt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord sluit het best aan op mijn vraag!

Andere antwoorden (9)

vergeet niet dat er in die tijd niet werd gewerkt, de hele dag was men bezig voedsel te verzamelen.
dit koste veel energie en daarom was men hier ook de gehele dag mee bezig.

totdat het vuur werd uitgevonden, hierdoor kon de mensheid vlees en groente koken waardoor het veel makkelijker verteerbaar werd en eten bereiden en eten veel minder tijd en moeite koste.

en vergeet niet, toen gingen mensen op hun 30-35e dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt twee dingen door elkaar. De gemiddelde leeftijd was misschien 30-35 maar dit kwam door een hoge kindersterfte. Mensen die voorbij het 5de levensjaar kwamen werden makkelijk vijftig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit had ik inderdaad moeten opzoeken, dit was trouwens ook een van de weinige berichten hier van mij zonder bron aangezien ik dacht deze dingen wel uit mijn hoofd te weten en het niet geverifieerd heb.
Waar haal je de wijsheid vandaan dat deens ooit op alleen zaden, vruchten en noten heeft geleefd.
Als je goed naar de mens kijkt, dan zie je aan de stand van de ogen dat de mens bij de jagers moet worden ingedeeld (wij kunnen diepte zien, elk jagersdier kan dat, behalve vluchtdieren die hebben de ogen opzij staan)
Dus de mens heeft nooit alleen op vruchen en zaden geleefd.
Misschien dat dit wel het idiaal beeld is van de pvd maar het is toch echt anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut 100 % waar. De laatste voorouder die we deelden met de chimpansee was al geen volledige vegetariër meer. (Net als, overigens, de chimpansee, die graag een hapje vlees lust).
Noten leveren erg veel energie, 100 gram noten zorgen voor ongeveer 700 kcal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, we eten onnatuurlijk veel qua volume. Maar we moeten wel zoveel eten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

De oermens was de hele dag aan het verzamelen en dus aan het eten. Alles wat hij tegenkwam at hij op. Knollen, noten, zaden, vruchten. Af en toe aten ze vlees als ze een prooi hadden. De natuur geeft een mens alles wat hij nodig heeft. Wel moet je met je voedsel bezig zijn, het komt niet zomaar naar je toe.

We zouden prima kunnen overleven op het menu van de oermens. Sterker nog, er zijn kudde mensen die al jaren leven op raw food. Probleem alleen is, dat ons spijsverteringssysteem door de eeuwen heen ook geëvolueerd is en daardoor veel mensen niet zo goed tegen alleen rauw voedsel kunnen. En juist de westerlingen hebben daar het meeste last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar vergis je je in ; noten en zaden leveren flink wat calorieën en vetten, en je kunt ze lang bewaren. Maar mensen hebben nooit op alleen een plantaardig dieet geleefd ; mensen zijn opportunistische omnivoren, die alles eten wat ze voor de mond komt. Dus daar hebben ook altijd vlees / eieren / vis / insecten etc. bij gehoord. En die leveren heel veel energie waar je een heel lange tijd mee vooruit kunt. Ons spijsverteringsstelsel kan verrassend veel verschillende menu's aan. Op de lange duur krijg je daar soms wel hinder van, maar dat is in de regel pas NA de ' normale' , natuurlijke gemiddelde levensverwachting (dus na je 40e).

In theorie zou je kunnen overleven op uitsluitend plantaardig voedsel (veganisten proberen dat), maar daar moet je wel vitaminen bij slikken, en als je ook nog eens afhankelijk wilt zijn van biologische voeding en wat het eigen land je oplevert, is het eigenlijk onmogelijk. Ook een veganistisch menu moet van over de hele wereld komen.

En ja, wij eten onnatuurlijk veel en hoeven daar belachelijk weinig meer voor te doen. En slaan wat we teveel binnen krijgen veel te efficient op. Daarom zie je ook steeds meer dikke mensen naarmate het eten goedkoper, bereikbaarder en meer voorbewerkt wordt. Anderzijds zijn we ook niet gemaakt om ouder dan een jaar of 40 te worden ; voorlopig zitten we dus nog flink in de 'groene cijfers'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, Loenie, ben jij dan al 52?
oh nee, 43, effe rekenen, nee toch 27 he?
Mooie leeftijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dan het levende bewijs van het tegendeel, want na een 17 jarig experiment als vegetarier kan ik voorzichting concluderen dat er geen voedingssupplementen nodig zijn, met 0 lichamelijke klachten.
Ik eet wel af en toe vis, dus het is niet helemaal 'eerlijk', omdat ik dat lekker vind en wat je lekker vindt zou je ook zomaar eens nodig kunnen hebben. Maar om de omega-3 olie hoef ik dat niet te doen, die vele malen geconcentreerd in algen zit en je daaruit kan winnen (maar die slik ik alleen het laatste jaar, gevoelsmatig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Basmeijer ; Ik heb het dan ook over veganísten, NIET over vegetariërs. Die nemen in de regel wel dierlijke eiwitten tot zich (eieren, kaas, zuivel). En al helemaal niet over vegetariërs die ook nog vis eten ; dan krijg je zeker geen tekorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaah... nah goed dan ;)
Ja wij eten nu te veel, het zit nog steeds in onze genen: voedsel is moeilijk te vinden, dus als we eten zien moeten we dat ook opeten.
Dat hoeft al lang net meer, want tegenwoordig zien we de hele dag door voedsel, en we kunnen er dus altijd aankomen.
Hierdoor zitten we ook nog met het zgn jojo-effect. Vroeger wist het lichaam niet wanneer er nieuw aanvoer zou komen, dus was spaarzaam met energie als dat mogelijk was, Bij lijnen denkt dat lichaam nog hetzelfde, even spaarzaam zijn, maar als er direct weer wat bijkomt reserves aanvullen, dus weer zwaarder worden
13 jaar geleden
ze konden het en kunnen het nog steeds!!

noten vruchten en zaden zijn een bron van eiwitten, en koolhydraten. dit zijn dus ook vetten en vetten zijn calorieën.
vruchten hebben net als noten en zaden ieders weer zijn eigen vitaminen, vezels en andere gezonde eigenschappen.

af en toe werd er vast ook wel een konijntje of ander dier gevangen en gegeten. er zijn ook zaden die je niet met de hand hoeft te pellen (hoe lang zou een brood in beslag nemen om te maken?) je kan het ook malen.

als het veel werk is zie je dat het een sociale aangelegenheid is. verdelen van taken, vele handen maken licht werk. veel gezelliger en socialer dan onze fastfood.

wij eten idd onnatuurlijk veel. welvaartsziekten (teveel opname van energierijk voedsel, waaronder vetten) het dichtslibben van aderen, hoge bloeddruk etc.
1 op de 3 nederlanders sterft aan hart en vaatziekten.

zie link voor meer info hierover.

in landen waar mensen afhankelijker zijn van het voedsel wat de natuur ze biedt en waar voldoende van voorhanden is (dus niet de hongersnood ed) leven mensen gezonder.

in Japan leven meer dan 10.000 mensen die honderd jaar of ouder zijn! Een van de redenen dat Japanners zo lang leven, is dat ze zo vaak vis eten.

De kans om te sterven aan hart- en vaatziekten daalt met bijna 30% als je 1-2 keer per week vis eet, waarvan 1 keer vette.

Vetzuren in vis helpen diabetes voorkomen.

Er zijn aanwijzingen dat vis het risico op het ontstaan van dementie verkleint.

Onderzoek heeft uitgewezen dat vis de kans op depressies verkleint.

Vis past prima in een caloriearme voeding. Er zijn veel soorten vis waar weinig vet in zit, zoals koolvis, tilapia, schelvis, kabeljauw, tong en wijting.
Vetten in vis hebben een positieve invloed op de concentratie en ontwikkeling van kinderen.

en zo heeft elke voedingsmiddel zijn voordeel! hoe natuurlijker hoe beter, hoe meer afwisseling, hoe gezonder.

zo, en nu ff naar de mac, het is weer voor een mc flurrie!! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaha, toch we lekker he, McSnacky!!!!!
Maar na dat betoog wel een kleffe visburger halen, hoor! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heus niet!!!een big tasty (die ik nooit helemaal op kan)
:O)
Jagers/verzamelaars, de naam zegt het al, aten wel meer dan dat. Gedurende het grootste deel van zijn bestaan is de mens jager/verzamelaar geweest. We hebben het dan over de periode van circa 2 miljoen tot circa 10.000 jaar geleden. De jacht op groot wild en het verzamelen van plantaardig voedsel leverden alles wat nodig was om te overleven. Jagers/verzamelaarsgroepen trokken steeds rond, vaste woonplaatsen bestonden nog niet. Vandaag de dag zijn er nog steeds volken die op deze wijze leven: de inuit in het noordpoolgebied en de San in de Kalahariwoestijn bijvoorbeeld.

Jagers/verzamelaarsgroepen waren klein: ze bestonden uit enkele tientallen tot hooguit honderd personen. Om aan de belangrijke voedingstoffen voor de bouw en werking van het lichaam te komen, zoals eiwitten en vetten, maakten de groepen jacht op wilde dieren.

Sommige groepen waren generalisten, die een groot aantal diersoorten bejaagden. Andere groepen waren gespecialiseerd en maakten gericht jacht op één soort. In de koudste fasen van de laatste ijstijd bijvoorbeeld, raakten sommige jagersgroepen zeer bedreven in de jacht op mammoeten, andere op rendieren of paarden en weer andere op de vangst van zalm. Ze ontwikkelden hiervoor speciale technieken en gereedschap. Ook in Nederland trokken zulke groepen rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste mens Adam en Eva waren vegetarier:
Nadat de zonde en hierdoor ziekte in de wereld kwam kregen we van God toestemming om vlees te eten.
Dit waarschijnlijk om ons lichaam gezonder en sterker te houden. Maar het was oorspronkelijk niet Gods bedoeling en het voelt daarom denk ik niet fijn om een dier te doden.
Ik denk dat we zonder vlees kunnen als we er goed op letten dat we de goede samenstelling en variatie eten.