Is dit een worm of een slang of iets anders? Deze kwamen wij in Oostenrijk tegen.

Tijdens een wandeling in de bergen in Oostenrijk kwamen we dit dier tegen. Is het een slang? Is het een soort worm? We hebben het proberen na te zoeken, maar kwamen er niet uit. Het heeft wel een kleine snelle zwarte tong, zoals een slang. Wie kan ons helpen aan te duiden wat dit precies voor dier is???

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij was ongeveer 60-70 cm lang.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Antwoorden (5)

Dit is zo te zien aan de kop een slang, ik weet verder niet welke soort het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een adder.
soort slang dus.
komt vrij regelmatig voor, de meeste zijn niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat je zelf dacht dat het misschien ook een worm achtige kon zijn ,dacht ik dat het wel een hazelworm kan zijn. op wiki zeggen ze wel dat ie zijn bek moet open doen om zijn tong uit te steken. voor meer info http://nl.wikipedia.org/wiki/Hazelworm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Dat is het, zag het direct.
Hallo ik ben een beetje rond gaan kijken voor u

En ik vond een antwoord

Dit dier is een Hazelworm (Hagedis zonder poten)
Dat ik had gelezen is hij ongevaarlijk en je kan hem overal in Europa vinden

Mvg,
Churchur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is idd een hazelworm! En als je hem oppakt bij het einde krult hij in een soort knoop. ( mijn zoon speelde vroeger in duitsland met hazelwormen natuurlijk niet te lang maar vasthouden en kijken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hazelworm (Anguis fragilis) is een hagedis uit de familie hazelwormen (Anguidae).
De hazelworm heeft een grote verspreiding binnen Europa en is een van de meest voorkomende reptielen. De hagedis komt onder andere voor in België en Nederland. De hazelworm is een bodembewoner die een verborgen leven leidt tussen de bladeren en takken in de strooisellaag. Op het menu staan kleine ongewervelden, voornamelijk regenwormen en naaktslakken.
De hazelworm is doorgaans bruin van kleur en bereikt een lichaamslengte van ongeveer 45 centimeter. Jongere dieren zijn lichter van kleur en hebben donkere lengtestrepen, oudere exemplaren zijn soms gevlekt. Net als andere soorten uit de familie hazelwormen lijkt de hazelworm meer op een slang dan op een typische hagedis. Het lichaam draagt geen poten en is langwerpig en cilindrisch van vorm. Door de gewoonte vaak de tong uit te steken wordt de gelijkenis met een slang nog eens versterkt. Belangrijke verschillen tussen een hazelworm en een slang zijn de relatief stijve voortbeweging, de tong die niet sterk gevorkt is en de beweegbare oogleden van de hazelworm. Net als andere Europese hagedissen is de hazelworm volkomen ongevaarlijk en bovendien erg schuw, bij verstoring vlucht het dier snel weg.
De hazelworm is eierlevendbarend, de jongen komen in een dun vliesje ter wereld maar gaan direct hun eigen weg. De hagedis kan in vergelijking met andere reptielen erg oud worden maar heeft ook vele vijanden. Dieren die op de hazelworm jagen zijn onder andere vogels, zoogdieren en andere reptielen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie bovenstaan
" door de gewoonte vaak de tong uit te steken wordt de gelijkenis met een slang nog eens versterkt"