Wat voor soort nuttige stoffen maken bacterien in onze darmen en hebben ze daar zelf ook nog wat aan?

Zo kunnen ze blijkbaar vitaminen maken. Maar worden die ook gebruikt voor eigen consumptie (al klinkt dat wel raar want wie eet er nou iets op wat eerst als afvalproduct wordt uitgescheiden, maar je weet maar nooit met die bacteriën).
Zo blijken de cyanobacteriën zuurstof te produceren waar ze zelf weer niet tegen kunnen, dus misschien kan het ook wel andersom.

Of zijn die afvalproducten, bijna alsof God het wil, speciaal voor ons geschikt? Of misschien juist voor andere bacteriën?

Maar goed, wat kunnen ze nog meer maken, hormonen neurotransmitters??

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
8 jaar geleden
Voor het maken van stoffen is energie nodig. Bacteriën moeten dus minimaal die energie uit het voedsel halen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ze hebben bacteriën aangepast om insuline te produceren voor diabetes medicijnen, superhandig.
Ritsuka
8 jaar geleden
'Wie eet er nou iets op dat eerst als afvalproduct wordt uitgescheiden'
Konijnen doet dit vaak, bepaalde poep eten ze op om dit verder te kunnen verteren, bij de eerste ronde zijn nog niet alle nuttige stoffen er uit gehaald
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wij mensen eten ook afval, zoals bijv. dode dieren. Of nog gekker de duurste en meest exclusieve koffie van de wereld word gemaakt uit de poep van een kat.
Erna55
8 jaar geleden
Brood rijst door de scheten die de gistcellen maken.
Yoghurt wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën
Bij de productie van talloze levensmiddelen eten we de afvalstoffen van bacteriën .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die speciale kat eet wel eerst een koffieboon op die daarvoor dan gebruikt wordt, Vics!

Het beste antwoord

De nuttige stoffen die bacteriën in onze darmen maken, zijn vooral vitamines.
Die vitamines heeft de bacterie zelf ook nodig; vitamines zijn meestal nodig als katalysator in biochemische reacties (vitamine B1 is bv nodig om pyruvaat om te zetten in acetyl-CoA, een essentiële stap om energie uit glucose te halen).

Ook maken sommige darmbacteriën boterzuur uit voor ons onverteerbare vezels (en produceren daarbij energie voor eigen gebruik), terwijl wij boterzuur wel kunnen verteren.

De opmerkingen in de comments over konijnen en insuline zijn zijsporen.
tinus1969