Wat betekent de L in de naam van sommige voedingsstoffen?

Ik kom af en toe namen tegen met en zonder L ervoor, zoals methionine en L-methionine, carnitine en L-carnitine, etc.
Wat is het verschil tussen mét en zonder L?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

De 'L' is liquid (vloeibaar in het Engels)
De L staat dus voor de stoffen die vloeibaar zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die L staat voor Linksdraaiend. Zie de Bron voor alle informatie.

Toegevoegd na 2 minuten:

In mijn eigen woorden:

Het komt erop neer dat veel (niet alle) stoffen in twee vormen bestaan: de linksdraaiende en de rechtsdraaiende vorm. Die zijn chemisch identiek, maar de moleculen zijn elkaars spiegelbeeld.

Onze hele biochemie is vrijwel uitsluitend uit de linksdraaiende variant opgebouwd.

Veel biologisch aktieve stoffen kunnen dus in drie vormen voorkomen: de linksdraaiende vorm, de rechtsdraaiende vorm, en een mengsel van beide vormen.

Vaak is het zo logisch dat de linksdraaiende vorm wordt bedoeld, dat die L wordt weggelaten. Maar zonder de L zou ook een mengsel van de links- en rechtsdraaiende variant kunnen worden bedoeld.

Toegevoegd na 5 minuten:

Sommige stoffen zijn in de L-variant actief, en doen in de R-variant niets. Soms wordt dat nuttig gebruikt, door aan voedingsmiddelen de R-variant toe te voegen. Die smaakt dan hetzelfde als de L-variant, maar het lichaam kan die R-variant niet verteren. Het gevolg: de R-variant heeft nul calorieën.

Sommige stoffen doen in de L- en R-variant iets heel anders. Een voorbeeld is Softenon. De L-variant daarvan was een nuttig geneesmiddel. Dit is getest, en daardoor is de stof goedgekeurd. De R-variant is echter bijzonder schadelijk voor het ongeboren kind. Hoewel dus de L-variant succesvol was getest, werd een mengsel van de L- en de R-variant geproduceerd - met ernstige misvormingen als gevolg.
Cryofiel